A legfejlettebb technológiát képviseli, ultramodern, patyolattiszta és világos a Belaruszban épített Stadler kocsiszekrénygyár, ahol a MÁV-Start emeletes vonatai készülnek. A gyártó és a megrendelő vendégeként magyar újságírókkal együtt megtekinthettük, hogyan lesz a raktárakban felhalmozott alapanyagból emeletes vonat.
A könnyűsúlyú motorvonat-karosszéria alumínium szendvicspanelből készül, amelyet tenyérnyi széles, alumínium zártszelvényelemekben szállítanak a gyárba. A szelvényekből hegesztéssel, darabolással, sablonok segítségével nagyobb, összefüggő paneleket hoznak létre: oldalfalakat, tetőt, alvázat.
Ezek a nagy elemek a CNC-műhelybe kerülnek, ahol marással, vágással eltávolítják a felesleges anyagot. Az oldalfalakból kivágják az ablakok, ajtók helyét. Az alvázat, tetőt számos helyen átfúrják, hiszen a majd oda kerülő egységek – a szellőzés, a légkondicionáló, az elektromos berendezések – működéséhez erre szükség van.

Fotó: Stadler
Az így megmunkált térhatároló elemekből végül összeállítják a dobozt, vagyis a teljes karosszériát.
Minden egyes elem méretét, a hegesztések minőségét egyenként ellenőrzik, és ez a sorsa a kész karosszériának is. Mielőtt a festőcsarnokba kerülne, lézerkészülékkel minden méretét tizedmilliméteres pontossággal ellenőrzik, és a minőségét is figyelik.
A kocsitestek ezután a homokfúvó kabinba kerülnek, ahol homokszemcsékkel fémtisztára csiszolják a felületet. Újabb átvizsgálás következik, ugyanis a hegesztések nyomán keletkezhetnek kisebb lukak, amelyeket a homokfúvás tár fel.
Ezeket tömítik, majd következik a festés előkészítése, maszkolással, azaz a fényezetlenül maradó felületek leragasztásával. Az alapozást követően hét különböző fázison megy keresztül a test, amíg elnyeri végleges színét, lakkozását a festőkamrában. Ezután az utómunkálatok következnek, polírozás, csiszolás. A kész kocsiszekrények vasúton vagy speciális kamionokon utaznak tovább, ahol találkoznak a futóművel – forgóvázzal –, majd a végszerelés során minden szükséges alkatrészüket beszerelik a fékrendszertől a légkondicionálóig vagy az utastájékoztatásig.