Hamarosan tesztköreiket futják a MÁV-Start emeletes vonatai

Az első három emeletes motorvonat teljes egészében a Minszk melletti Fanipolban készül, a többi 16 járműnek a betétkocsijait azonban a magyar Dunakeszi Járműjavító állítja elő, és a végszerelés, valamint a tesztek is itt zajlanak majd — tájékoztatta lapunkat Philipp Brunner, a Stadler fanipoli gyárának ügyvezetője. A KISS járművekben összesen 35 százalékot tesz ki a magyar beszállítói hányad.

2019. 05. 28. 7:34
null
Hegesztőmunkás és -robot a fanipoli üzemben. Alumíniumprofilokból épül a motorkocsi Fotó: Stadler
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A legfejlettebb technológiát képviseli, ultramodern, patyolattiszta és világos a Belaruszban épített Stadler kocsiszekrénygyár, ahol a MÁV-Start emeletes vonatai készülnek. A gyártó és a megrendelő vendégeként magyar újságírókkal együtt megtekinthettük, hogyan lesz a raktárakban felhalmozott alapanyagból emeletes vonat.

A könnyűsúlyú motorvonat-karosszéria alumínium szendvicspanelből készül, amelyet tenyérnyi széles, alumínium zártszelvényelemekben szállítanak a gyárba. A szelvényekből hegesztéssel, darabolással, sablonok segítségével nagyobb, összefüggő paneleket hoznak létre: oldalfalakat, tetőt, alvázat.

Ezek a nagy elemek a CNC-műhelybe kerülnek, ahol marással, vágással eltávolítják a felesleges anyagot. Az oldalfalakból kivágják az ablakok, ajtók helyét. Az alvázat, tetőt számos helyen átfúrják, hiszen a majd oda kerülő egységek – a szellőzés, a légkondicionáló, az elektromos berendezések – működéséhez erre szükség van.

Hegesztőmunkás és -robot a fanipoli üzemben. Alumíniumprofilokból épül a motorkocsi
Fotó: Stadler

Az így megmunkált térhatároló elemekből végül összeállítják a dobozt, vagyis a teljes karosszériát.

Minden egyes elem méretét, a hegesztések minőségét egyenként ellenőrzik, és ez a sorsa a kész karosszériának is. Mielőtt a festőcsarnokba kerülne, lézerkészülékkel minden méretét tizedmilliméteres pontossággal ellenőrzik, és a minőségét is figyelik.

A kocsitestek ezután a homokfúvó kabinba kerülnek, ahol homokszemcsékkel fémtisztára csiszolják a felületet. Újabb átvizsgálás következik, ugyanis a hegesztések nyomán keletkezhetnek kisebb lukak, amelyeket a homokfúvás tár fel.

Ezeket tömítik, majd következik a festés előkészítése, maszkolással, azaz a fényezetlenül maradó felületek leragasztásával. Az alapozást követően hét különböző fázison megy keresztül a test, amíg elnyeri végleges színét, lakkozását a festőkamrában. Ezután az utómunkálatok következnek, polírozás, csiszolás. A kész kocsiszekrények vasúton vagy speciális kamionokon utaznak tovább, ahol találkoznak a futóművel – forgóvázzal –, majd a végszerelés során minden szükséges alkatrészüket beszerelik a fékrendszertől a légkondicionálóig vagy az utastájékoztatásig.

A karosszériagyárban jó néhány gép, auto­mata és robot segít. A MÁV-Start megrendelésére készülő, nagy kapacitású emeletes motorvonatokba több olyan innovatív megoldást is beépítenek, amely javítja a vasúti szolgáltatás színvonalát – mondta Loppert Dániel, a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatója a fanipoli gyárban.

A vasúttársaság 2017-ben kötött negyven emeletes motorvonat szállítására keretszerződést a közbeszerzésen kiválasztott Stadler céggel, ebből még 2017-ben 11 nagy kapacitású motorvonat gyártását megrendelték 60,5 milliárd forint értékben, majd 2018-ban további nyolc jármű megvásárlásáról írtak alá megállapodást 39 milliárd forint értékben. Jelenleg dolgoznak azon, hogy a keretszerződésben lévő lehívási opcióval éljenek, és 2026-ig megteremtsék további 21 emeletes vonat megvásárlásának lehetőségét.

Az emeletes motorvonatokba a hazánkban még ismeretlen szolgáltatásokat – például egységes utasszámláló berendezést, az utastér-kihasználtságot mutató rendszert, a kerékpárszállítási kapacitás szezonális bővítését lehetővé tevő megoldást – építenek be – mondta el a helyszínen tartott sajtótájékoztatón Kormányos László.

A MÁV-Start értékesítési igazgatója szerint az első ütemben a 2020. január végén érkező 11 emeletes motorvonatot és a második ütemben várható nyolc járművet a Budapest–Cegléd–Szolnok és a Budapest–Vác–Szob vonalon állítják majd forgalomba. A későbbiekben a fővárosból az újszászi, a székesfehérvári, valamint a győri vonalon is emeletes motorvonatok járnak majd, emellett a nyári menetrendben a dél-balatoni vonalon és a Velencei-tó környékén is bevetik majd a korszerű, légkondicionált emeletes vonatokat.

Mivel a nyári időszakban megnövekszik az igény a kerékpárszállításra, a KISS-szerelvényekbe olyan megoldást építenek, amely lehetővé teszi, hogy szükség esetén az ülések ideiglenes kiszerelésével további 24 kerékpártárolót alakítsanak ki a meglévő kapacitás mellett.

Az utasszámláló berendezés beépítésével pontosan tudják majd mérni a fel- és leszálló utasokat, így a feltérképezett utazási szokásokhoz igazodóan szervezik a közlekedést. Az utastér-kihasználtságot mutató rendszerből pedig az utasok megtudhatják, hogy hol mennyi a járműben a szabad hely, és eldönthetik, hova szálljanak fel.

A MÁV-Startnak készülő emeletes motorvonatokban 35 százalékot tesz ki a magyar beszállítói hányad – mondta Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.

A keretmegállapodás szerinti negyven emeletes motorvonathoz például összesen 480 forgóvázat kell gyártani a szolnoki üzemben, miközben a Knorr-Bremse budapesti gyára készíti a fékberendezéseket. A Dunakeszi Járműja­vító 160 betétkocsi összeszerelését végzi, ezzel öt százalék beszállítói hányadot ad motorvonatonként.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.