Amerikai–európai–ázsiai gyártó jön

Néhány nappal azután, hogy a Fiat Chrysler visszalépett a Renault-nak tett egyesülési ajánlatától, a két cég ismét tárgyalásokra készül az összeolvadásról.

Magyar Nemzet
2019. 06. 11. 16:00
Nordboe recharges his Nissan Leaf electric car in Finnoey
A Nissan Leaf a világ legnépszerűbb villanyautója Fotó: REUTERS/Alister Doyle
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány nappal azután, hogy a Fiat Chrysler visszalépett a Renault-nak tett egyesülési ajánlatától, a két cég ismét tárgyalásokra készül az összeolvadásról. A Fiat Chrysler május ­27-én tett ajánlatot a Renault-nak közös konszern létrehozására paritásos alapon. A Renault-ban legnagyobb, 15,01 százalékos tulajdonrésszel rendelkező francia kormány is jelezte az érdeklődését, azonban a tárgyalások gyorsan zátonyra futottak. A The Wall Street Journal által hétfőn idézett források szerint a fiaskó oka a japán Nissan volt, amely részese a Renault és a Mitsubishi által alkotott hármas autóipari szövetségnek. A lap által idézett források szerint a Nissan vezetése nemet mondott a Fiat Chrysler és a Renault tervezett egyesülésére – írta az MTI.

Megfigyelők szerint azonban egy új esemény közelebb hozhatja az egyesülés lehetőségét. A Nissan ugyanis jelezte, hogy támogatná a két cég összeolvadását, ha cserébe a Renault jelentősen csökkentené jelenleg 43,7 százalékos részesedését a japán vállalatban. A lap úgy tudja, hogy talán már hétfőn tárgyalóasztalhoz ül a Nissan vezérigazgatója és a Fiat Chrysler vezetőségének egyik tanácsadója.

A Nissan Leaf a világ legnépszerűbb villanyautója
Fotó: REUTERS/Alister Doyle

Amennyiben a Fiat Chrysler és a Renault egyesülési ügyletét nyélbe ütik, a világ harmadik vezető járműgyártója jön létre a Volkswagen és a ­Toyota után. Az évi csaknem kilencmillió ­autót gyártó Fiat Chrysler–Renault piaci tőkeértéke 37 milliárd dollár lenne, ebből a Fiat Chrysleré csaknem húszmilliárd dollár. Elemzők szerint észszerű az elgondolás, az iparági konszolidáció komoly költségmegtakarítással járna. Más gyártók részéről is látni próbálkozásokat arra, hogy megosszák egymás között a fejlesztési költségeket.

A Renault és a Nissan szövetségének működését még mindig komolyan akadályozza a korábbi elnök büntetőügye. Carlos Ghosn ellen már négy ügyben indított eljárást a japán igazságszolgáltatás: december elején amiatt emeltek vádat, hogy a 2015-től 2018-ig terjedő időszakban 2,9 mil­liárd jen jövedelmet szerepeltetett az értékpapír-felügyeletnek benyújtott beszámolókban a tényleges 7,2 milliárd jen helyett. Az ügyészség azzal is megvádolta a 65 éves üzletembert, hogy nem megfelelően látta el a vezérigazgatói feladatokat, és megkárosította a Renault-val szövetségi viszonyban álló Nissant, amelynek szintén elnöke volt. A Renault most szintén feljelentést kíván tenni Carlos Ghosn volt elnök-vezérigazgató ellen, miután 11 millió eurós gyanús kiadást talált a Nissannal közös hollandiai leányvállalatnál – jelentette be a közelmúltban Bruno Le Maire francia gazdasági miniszter.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.