Beszáll a telekocsik piacára a Flix Mobility startup

A FlixBus, amely a 2013-ban indult startupból mára vezető globális távolsági mobilitási szolgáltatóvá vált, most újabb területen próbálja ki sikeres foglalási rendszerét: a személyautók üres helyeit kívánja értékesíteni. A magyar telekocsipiac vezetője, az Oszkár.com egyelőre nem aggódik.

2019. 07. 25. 12:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A FlixMobility – a FlixBus és a ­FlixTrain anyacége – bejelentette, hogy befejeződött aktuális befektetési köre – közölte lapunkkal a német startup hazai leányvállalata. A befektetők, a TCV és a Permira a legnagyobb növekedési tőkealapok közül valók, amelyek főként technológiai vállalatokat támogatnak. A cég korábbi befektetője, a HV Holtzbrinck Ventures ugyancsak részt vett – egy Európai Beruházási Bankkal közös befektetés révén – az üzletfejlesztésben. A FlixMobility legújabb befektetői olyan, már meglévő részvényesekhez csatlakoznak, mint a General Atlantic növekedési tőkealap és a Silver Lake technológiai befektető, amelyek nemzetközileg is vezető pozícióban vannak saját területükön, illetve korábban is támogatták a vállalat gyors növekedését, startupból nemzetközi mobilitási szolgáltatóvá válását.

A forrásbevonással a cég a további nemzetközi terjeszkedést és új FlixMobility-termékek bevezetését finanszírozza majd. A FlixBus célja, hogy piac­vezetővé váljon az Amerikai Egyesült Államokban, illetve újabb pia­cokra lépjen be Dél-Amerikában és Ázsiá­ban 2020-ban. A befektetésnek köszönhetően a FlixTrain is tovább terjeszkedhet újabb európai országokban a 2020-as piacnyitást követően, illetve tovább növelheti kínálatát Németországon belül is, ahol már most is több útvonalon biztosít vasúti összeköttetéseket. Emellett a befektetés révén elindulhat a FlixCar is, egy telekocsiplatform, ami a FlixBus és FlixTrain hálózatát egészíti majd ki.

– A 2013-ban német startupként induló cég mára erős mobilitási vállalattá nőtt, milliók utazási szokásait változtatva meg Európában és az Egyesült Államokban – mondta el Jochen Engert, a FlixMobility alapítója és ügyvezető igazgatója. A forrásbevonásnak köszönhetően a cég felgyorsítja növekedését, miközben megerősítik pozí­cióikat meglévő piacaikon. A FlixMobility 2013-as alapítása óta megreformálta az európai távolsági buszpiacot, csak 2018-ban 45 millió ember használta a FlixBus és FlixTrain szolgáltatását. A FlixMobility piacvezető Európában, és 2018-as egyesült államokbeli megjelenésének köszönhetően már 29 országban van jelen. A vállalat több mint háromszáz független távolsági buszos és vasúti partnerrel működik együtt, és mintegy tízezer munkahely fenntartásához járul hozzá az iparágban.

A városok közti utazás árait törték le először, ezután háztól házig viszik az ügyfeleket
Fotó: REUTERS/Fabrizio Bensch

A FlixBus és FlixTrain révén a FlixMobility folyamatosan növekvő, integrált hálózatot biztosít, lehetővé téve, hogy az ügyfelek rugalmasan személyre szabhassák utazásukat. Annak érdekében, hogy ajtótól ajtóig vezető összeköttetésekkel egészítse ki meglévő szolgáltatásait, a FlixMobilty megkezdte a FlixCar bevezetésének előkészítését. A telekocsi-szolgáltatás a legjobb módja a hálózat további növelésének, illetve újabb célállomások hálózatba kapcsolásának. Jochen Engert szerint a FlixCar logikus következő lépése a hálózatuk kiterjesztésének. Az autók átlagos foglaltsága csupán 1,5 személy. A telekocsi remek lehetőség a üzemanyagköltség megosztására és a klímára gyakorolt negatív hatás csökkentésére.

A FlixCar megjelenése teljesen új helyzetet teremthet a telekocsi-szolgáltatások piacán, különösen, ha olyan dinamikával hódítják meg Európát, ahogy tették az expresszbuszok esetében. A Magyar Nemzet megkereste a hazai piacvezető Oszkár.com vezetőjét az ügyben. Prácser Attila társalapító úgy vélekedett, hogy az európai mobilitási piacon nagyon nagy verseny alakult ki, és a nagy szereplők próbálják bizonyítani az eddigi és jövendőbeli befektetőknek, hogy van bennük növekedési potenciál. A BlaBlaCar (európai telekocsi-szolgáltató) nemrég a Flixbus területére, a low-cost buszos piacra szállt be a BlaBlaBusszal, az eredetileg buszosként indult FlixMobility meg most fordítva, kipróbálja a telekocsizást is bevenni a portfólióba.

Az Oszkárnál továbbra is azt tartják szem előtt – mondta Prácser Attila –, hogy a magyar utazóközönségnek a telekocsizás legjobb szolgáltatását biztosítsák. Talán az ország méretei miatt van, hogy nem mutatkozik igény az átszállásos utazásra. A külföldi járatokon a háztól házig, átszállás nélküli utazás a telekocsi egyik fő vonzereje.

Kérdés ugyanakkor, hogy mi lesz a telekocsirendszer jövője. Nem teljesen világos ugyanis, hogy a telekocsi ­online platformot többségében kik használják. Azok, akik az egyébként is közlekedő járműveik üres helyeit töltik fel – és akkor ezzel környezetvédelmi küldetést teljesítenek – vagy a közpénzből fenntartott közösségi közlekedési cégek piacából hasítanak ki szeleteket, méghozzá közterhek megfizetése nélkül. (A telekocsi-bevételek költségmegosztásnak számítanak, nem kell utánuk adót fizetni, és a sofőrt sem terhelik adók és járulékok.) Tekintve, hogy a telekocsi cégek a kormányok által felügyelt vasút- és busztársaságok piacát veszélyeztetik, utóbbiak egy bizonyos mértéken túl szabályozási eszközökkel beavatkozhatnak. A helyzet hasonló lehet, mint az Uber esetében, amelyet számos országból, így hazánkból is jogi eszközökkel távolítottak el.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.