Idén már nem száll fel Boeing MAX gép

A feltételezettnél is nagyobb a baj a Boeing 737 MAX gépek irányító szoftverével, idén biztosan nem kezdődhet meg a gépek forgalomba állítása. Ez nemcsak a gyártónak rossz hír, hanem a gépet használó légitársaságoknak is, amelyeknek a bevételkiesése eddig már meghaladta a négymilliárd dollárt. Egyre többen perelik a Boeinget, legutóbb az orosz állami lízingcég jelezte, visszamondja a megrendeléseit és kártérítést kér.

2019. 09. 06. 15:31
Grounded Boeing 737 MAX aircraft are parked at Boeing Field in Seattle
Őszre várták a repülési engedélyt, ehelyett újabb vizsgálat jön. Máris zuhan a részvények ára Fotó: Lindsey Wasson Forrás: Reuters
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben a gyártó már az őszre várta, hogy megkapja a repülési engedélyt, a gépek várhatóan mégsem repülhetnek az idén, mert az amerikai repülési hatóság, a Federal Aviation Administration (FAA) újra bekérte a szoftvermódosítás dokumentációjának jelentős részét. Ez azzal jár, hogy szinte teljesen elölről kezdődhet a Boeing 737 MAX repülőgépek esetében az engedélyeztetési folyamat – adta közre a Wall Street Journal.

A United Airlines és az American Airlines kivette idei foglalásaiból a 737 MAX gépeket, míg a Southwest és más nem amerikai légitársaságok 2020 előtt nem is várják, hogy befejeződjön a folyamat. A hír hatására 2,7 százalékkal csökkent a Boeing részvényeinek árfolyama.

De nemcsak a Boeing került bajba a legnagyobb számban forgalmazott keskeny törzsű géptípus tervezési hibája miatt, hanem a légitársaságok is, amelyek flottájukban használnak ilyeneket, valamint amelyek többéves keretszerződést kötöttek a Boeinggel a gépek gyártására. Az angol Lufton elemzőcég kimutatása szerint már most meghaladta a négymilliárd dollárt a Boeing 737 MAX kivonása miatt a légitársaságok direkt és indirekt bevételkiesése. A jelentésben a Lufton a gépek forgalomban tartása mellett tervezett, illetve a típus hiányában előállított kapacitáskülönbségét vizsgálta. Az eredmények azt mutatják, hogy eddig mintegy 41 millió széknyi kapacitás esett ki, ez a nyári menetrendi időszakban, azon belül is a nyári hónapokban volt a legjelentősebb.

Őszre várták a repülési engedélyt, ehelyett újabb vizsgálat jön. Máris zuhan a részvények ára
Fotó: Reuters

A kimutatás szerint a China Southern 3,6 millió székkel tud kisebb kapacitást biztosítani, az Air Canada 3,2 millió, a Southwest 2,9 milliós mínuszban van a tervekhez képest. A top 10-be bekerült a lengyel LOT is, amely 1,9 millió kiesett ülőhellyel a lista 9. helyén áll. Mindezeket alapul véve a Lufton szerint a legtöbb bevétel, 370 millió dollár a China Southern számlájáról hiányzik, az Air Canada 300 milliós, a Southwest 290 milliós, a Turkish Airlines 270 milliós, az American Airlines 220 milliós bevételtől esett el.

A MAX gépek kiesése miatt a légiipar számos szereplője jelezte, hogy jelentős kártérítést követel az amerikai repülőgépgyártótól. Köztük több ezer pilóta, többtucatnyi légitársaság és lízingcég. Mi több, az elégedetlenek között feltűnt az orosz állam is. Azt fontolgatja, hogy lemondhatja a MAX gépekre kötött szerződését az orosz Rostec állami holding lízingvállalata, mert megelégelte a repülési tilalom miatti csúszást és az ebből származó veszteségeket. A Rostec lízingcége, az Avia Capital 35 MAX 8-ast rendelt. A vállalat a már befizetett, egyes források szerint 35 millió dolláros előleget is szeretné visszakapni. A lízingcég az USA-ban indított perében emellett még 75 millió dollárt követel az elmaradt hasznok miatt, sőt kártérítés megítélését is kérte.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.