A dízelbotrány, illetve a kerozinhasználat megadóztatásának szándéka olyan helyzetet teremthet, amely ismét kedvez a kötöttpályás közlekedésnek Európában. Bár a járművásárlók egyelőre csak a személyautók esetében fordultak el a dízelhajtástól, nem árt emlékeztetni rá, hogy a kamionok és az autóbuszok is gázolajjal működnek, bár ezek kitiltása az utakról – egyik napról a másikra – megbénítaná az európai ipart és kereskedelmet.
Mindeközben zajlik a légi közlekedésben a fapados-forradalom, az olcsó repülőjegyek állandóan növekvő forgalmat generálnak. Ennek a növekedésnek csak a működtető infrastruktúra-kapacitások szabnak határt, illetve mostanában a környezettudatos törvényalkotók hívják fel rá a figyelmet, hogy a kerozin elégetése semmivel sem kevésbé ártalmas a globális felmelegedés szempontjából, mint a gázolajé a közutakon.

A szabályzók mostanában azt fontolgatják, hogy megadóztatják a kerozint is, mint ahogy a közúton használt üzemanyag árában is több a közteher, mint a költség. Az is felmerült, hogy a légi fuvarozók is fizessenek a kibocsátott szén-dioxid-kvótájuk után, mint egyéb iparágakban. Ez várhatóan mérsékli majd a fapados légitársaságok növekedését.
A fenti fejlemények ismét ráirányítják a figyelmet a vasútra, amely drága infrastruktúrát igényel ugyan, azonban kevésbé terheli a környezetet. Ezt a jó tulajdonságát sok évtizede felismerték a döntéshozók, és igyekeztek is támogatni a vasúti szállítást, többek között az egész EU-ban átjárható infrastruktúra létrehozásával vagy a nemzeti szabályozások korlátainak a leépítésével.
Mindezek a törekvések évtizedek óta zajlanak, de mind ez idáig csekély eredményre vezettek, a közúti áruszállítás növekedése többszörösen meghaladja a vasútét, és a légitársaságok olcsóbban és gyorsabban elviszik a kontinens egyik sarkából a másikba az utast, mint a vonat.
Ennek egyik oka, hogy az óránként 250-300 kilométeres sebességgel száguldó szuperexpresszek beruházási költsége csillagászati, másrészt a nemzeti vasúttársaságok speciális szabályrendszere számos helyen mindeddig sikeresen verte vissza a nagy tőkeerejű multinacionális magánvasutak megjelenését.