A vasútlobbi megadóztatná a kerozint

Ha fontos a szén-dioxid-kibocsátás visszafogása, akkor a vasutat kell fejleszteni Európában – vélekedik a kontinens vasúttársaságainak szervezete. A CER tanulmányában kifejtik, hogy erőteljesen meg kell adóztatni a nemzetközi repülésben, illetve a tengeri szállításban felhasznált energiát, emellett még átfogóbbá kell tenni az úthasználati díjak alkalmazását.

2019. 11. 19. 11:33
A Germanwings airplane flies past a stop sign during take-off from Duesseldorf airport
Magasan az egyik legszennyezőbb közlekedési forma napjainkban a repülés Fotó: Wolfgang Rattay Forrás: Reuters
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A csaknem kétszáz éves vasúti közlekedés sokadik virágkorát hozhatja el, hogy az európai közösség karbonsemleges közlekedésre törekszik. Az autóipar hatalmas erőfeszítéseket tesz napjainkban, hogy a személyautók elektromos hajtással és hálózatba kötve közlekedjenek, úgy, ahogyan a villanyvonatok teszik. A repülés dekarbonizá­ciója – vagyis alternatív, nem kőolajalapú üzemanyagok használata – ugyancsak komoly fejlesztéseket követelnek az ipartól, és a tengerjáró hajók szén-dioxid-kibocsátásáról akkor még nem is beszéltünk. Az 1822-ben született vasút képes volt időről időre megújulni, a vas és a szén korszaka után átállni a dízelre, majd a villanyra. Ma az elektromos vasút a leghatékonyabb és egyben leginkább környezetbarát közlekedési eszköz. Igaz, hogy szén-dioxid-egyenlege a felhasznált villamos energia előállításának a függvényében változik, az atom- vagy nap- és szélerőművekből származó áram valóban egyetlen gramm szénszármazékkal sem terheli a környezetet.

Mindezek ellenére a vasút mégis háttérbe szorult az utóbbi évtizedekben mind az áru-, mind a személyszállítás terén. A kamionok gyorsabbak, mozgékonyabbak, jobban ütemezhető szállítási teljesítményt nyújtanak, mint a szerelvények, amelyeket napközben félreállítanak a személyvonatok miatt, és csak éjszaka haladhatnak. A nemzeti vasúttársaságok a mai napig megtartották önállóságukat az EU-ban, ezért a határátlépés adminisztratív és műszaki akadályok miatt még mindig időrabló folyamat. Emellett a vasút használatának az ára nem versenyképes sem a közúti, sem a légi tarifákkal. Igaz, ezek olyan tarifák, amelyeket többek közt az is meghatároz, hogy milyen közterheket raktak rájuk.

Magasan az egyik legszennyezőbb közlekedési forma napjainkban a repülés
Fotó: Reuters

A jövőben át kell gondolni, hogy merre térítik el a piaci árakat az állami és közösségi szabályozók – ez az egyik üzenete az Európai Vasúti és Infrastruktúra-társaságok Közössége tanulmányának, amelyet A vasút prio­ritásai az európai zöldegyezményben címmel tettek közzé. Az állásfoglalás szerint az EU tagállamainak – köztük Magyarországnak – olyan politikai intézkedéseket kellene végrehajtaniuk, amelyek lehetővé teszik a közlekedés dekarbonizációját 2050-ig a forgalom vasútra terelésével, „a felhasználó fizet” és „a szennyező fizet” elvének hatékony megvalósításával.

A hazai Hungrailt is tagjai közt tudó európai vasútszövetség felkéri az ­európai testületeket, hogy állapodjanak meg egy erős zöldegyezményben, amely fokozatosan nettó zéró összegűre csökkentené a közlekedés káros­anyag-kibocsátását. A vasút a magas fokú villamosításnak és az egyre jobban elterjedő zéró szén-dioxid-kibocsátású működésnek köszönhetően nagyban elősegíti az ágazat zölddé válását. Ezért meg kell növelni az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz közlekedési költségvetését. Ahhoz, hogy a vasút egyenlő résztvevőként versenyezhessen a többi közlekedési és szállítási formával, az EU-nak segítenie kell a közlekedés erőteljes szénárazását, azaz a szén-dioxid-kibocsátással arányos közterhek kivetését. Főként a nemzetközi repülésben, illetve a tengeri szállításban felhasznált energia megadóztatását kell lehetővé tennie, és meg kell szüntetnie a repülés támogatását. Ezenfelül a közúti szállítás területén még átfogóbbá kell tennie az úthasználati díjak alkalmazását – hangsúlyozza a CER tanulmánya.

Óriás hajók tengernyi káros anyaggal

A Carnival Corporation, a világ legnagyobb luxushajó-üzemeltetője 2017-ben mintegy tízszer több kén-dioxidot bocsátott ki az európai partok közelében, mint a kontinens 260 millió autója – állítja a Transport & Environment szakértő szervezet. Az európai vizeken 2017-ben működő 203 hajó összesen 62 kilotonna kén-dioxiddal terhelte a légkört, míg a teljes európai autóállomány 3,2 kilotonnát bocsátott ki. Egy uniós tanulmány szerint a világ 15 legnagyobb teherhajója több szén-dioxidot juttat a levegőbe, mint a Föld összes személyautója.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.