Évente pár ezer forint megkönnyíti a kátyúszezont

Télen az autóutak tipikus dísze a fagy rongálása által keletkező kátyú, amelybe ha a jármű beleszalad, komoly anyagi károkat is elszenvedhet a tulajdonosa. Ez ellen az óvatos és rutinos vezetés mellett kifejezetten a kátyúkárokra kötött biztosítással lehet némiképp védekezni.

2020. 01. 27. 16:41
Tavasztól nyárig több százan járnak pórul a lyukak miatt Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kátyú okozta károk 60-70 százaléka a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) szerint jellemzően az első negyedévben történik, mivel az úthibák javítása általában tavasszal kezdődik, és nyárig számtalan autót tesznek tönkre az oda nem illó lukak az aszfalton. Kátyúbiztosítást önállóan, illetve a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) vagy a casco mellé kiegészítéseként köthetnek az autósok, akár évi 2-3 ezer forintért.

A leggyakoribb a defekt, a felni sérülése vagy a futómű károsodása. Sőt az autó utasai is balesetet szenvedhetnek kátyúba futás esetén. A biztosítók tapasztalatai szerint a magyar autósok körében az átlagos kárösszeg alkalmanként pár tízezer forint, azonban a futóműben okozott kár a több százezret is elérheti.

Tavasztól nyárig több százan járnak pórul a lyukak miatt
Fotó: Havran Zoltán

Évek óta felborzolja a volán mögött ülők kedélyeit, miszerint nem elég, hogy a lyukba belefutott a jármű, azt, hogy a kátyú okozta a meghibásodást, magának a vezetőnek kell bizonyítania. A szakértők szerint a kátyús balesetekhez akkor is érdemes rendőrt hívni, ha nem sérült meg senki, mivel a hatósági jegyzőkönyv fontos dokumentum a bizonyítási eljárás során. – Készüljön több irányból fénykép a kátyúról, az autóról, a helyszínről és a sérülésről jól láthatóan. Érdemes feljegyezni a tanú vagy tanúk elérhetőségét is – figyelmeztet a Mabisz.

A kárt a közút fenntartójának kell bejelenteni. Ebben szerepeljen az esemény ideje, pontos helye, a baleset körülményei. Csatolni kell a helyszínen készült jegyzőkönyvet, fotókat, személyi sérüléskor az orvosi papírokat, a tanúnyilatkozatokat, a forgalmi engedély számát, a kicserélt alkatrészt és a kár összegét igazoló javítási számlát – utóbbit valóban nem érdemes megspórolni, mert a procedúra végéig fontos igazolás a biztosítónál.

Ha van biztosítás, akkor nem az útkezelőnek, hanem a biztosítónak kell jelezni a kárt, amely fizet a számlák alapján, utólag pedig rendezi a közútkezelővel. A részletes dokumentáció ebben az esetben is nagyon fontos. Nem fizetnek viszont, ha gyorsan hajtott az autós.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.