Miközben évről évre csúcsot dönt az utasforgalom bővülése a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, a Budapest Airporthoz (BA) 2019-ben kevesebb panasz érkezett, mint az évtized elején. A jelenség hátterében részben a járművek hajtóműveinek hatékonyságjavulása, részben pedig az áll, hogy a járatokon többen utaznak. A repülőgépek zajszintje a legszélesebb körben használt típusok (Airbus, Boeing) esetében 1970-hez képest napjainkra mintegy 80 százalékkal, 115 decibelről 90 decibel alá csökkent – közölte lapunkkal az Innovációs és Technológiai Minisztérium. A Boeing legelterjedtebb sorozata esetében például a zajkibocsátás csökkenése kifejezetten látványos: míg az 1967 óta közlekedő 737-100 típus 75 decibeles zajszintje majdnem 12 kilométerről is érzékelhető volt, ez az érték a harminc évvel később forgalomba helyezett 737-700 járműveknél nagyjából a felére, hat kilométerre esett vissza. A Magyarországon korábban, a Malév-korszakban használt Tupoljev Tu–154-es repülőkhöz viszonyítva a zajterhelés mérséklődése még látványosabb, harmadára csökkent a hanghatás határa.
Félelmetes hanyatlásba kezdett Németország
Akkora a baj, hogy magával ránthatja Európát.