Kisebb a repülők zajlábnyoma

A hatékonyabb repülőgép-hajtóművek teszik lehetővé, hogy Ferihegy 16 milliós utasforgalma kevesebb zajlábnyomot hagy maga után, mint amikor csak nyolcmillióan fordultak meg a légikikötőben. A Boeing 737-es keskeny törzsű sorozatának gépei ma feleakkora területen okoznak zajterhelést, mint a korábbi gyártmányok.

2020. 01. 26. 6:45
Mérhető a változás. Az ábra első negyedében látható vízszintes, szürke vonal jeleníti meg a kifutópályát Fotó: Lázár Dalma Forrás: Budapest Airport
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben évről évre csúcsot dönt az utasforgalom bővülése a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, a Budapest Airporthoz (BA) 2019-ben kevesebb panasz érkezett, mint az évtized elején. A jelenség hátterében részben a járművek hajtóműveinek hatékonyságjavulása, részben pedig az áll, hogy a járatokon többen utaznak. A repülőgépek zajszintje a legszélesebb körben használt típusok (Airbus, Boeing) esetében 1970-hez képest napjainkra mintegy 80 százalékkal, 115 decibelről 90 decibel alá csökkent – közölte lapunkkal az Innovációs és Technológiai Minisztérium. A Boeing legelterjedtebb sorozata esetében például a zajkibocsátás csökkenése kifejezetten látványos: míg az 1967 óta közlekedő 737-100 típus 75 decibeles zajszintje majdnem 12 kilométerről is érzékelhető volt, ez az érték a harminc évvel később forgalomba helyezett 737-700 járműveknél nagyjából a felére, hat kilométerre esett vissza. A Magyarországon korábban, a Malév-korszakban használt Tupoljev Tu–154-es repülőkhöz viszonyítva a zajterhelés mérséklődése még látványosabb, harmadára csökkent a hanghatás határa.

Mérhető a változás. Az ábra első negyedében látható vízszintes, szürke vonal jeleníti meg a kifutópályát
Fotó: Budapest Airport

A legtöbb zaj a fel- és a leszállások alatt keletkezik, de ezek száma csökkent, miközben az utasszám emelkedett. Ennek az az oka, hogy a légitársaságok hatékonyságnövelő intézkedéseinek köszönhetően egy-egy járat ma sokkal több utast szállít el, mint akár egy-másfél évtizeddel ezelőtt. A fővárosi repülőtér tavalyi műveletszáma – azaz a fel- és leszállások száma – alacsonyabb, mint 2006-ban volt, miközben a korábbi nyolcmillióhoz képest 2019-ben több mint 16 millió utas fordult meg a légikikötőben. A repülőtér üzemeltetőjéhez tavaly beérkezett panaszok száma nemcsak a 2018-as és a 2010-es adatokhoz képest kisebb, hanem kevesebb mint fele a 2007-es csúcsértéknek is. Az idei első fél évben kiépülő új zajmonitorrendszer a felhő alapú szolgáltatásnak, új hardver- és szoftvereszközöknek köszönhetően csaknem valós idejű gépmozgás- és zajmérés-megjelenítést tesz lehetővé a helybeliek okostelefonján, felhasználóbarát felületen.

Eközben a BA harmadszor is megkapta az ACI karbonsemleges minősítését. A magyar reptér Kelet-Közép-Európában elsőként először 2018-ban szerezte meg a karbonsemlegességről szóló elismerést, amelyet 2019-ben meghosszabbított, 2020-ban pedig immár harmadik éve töretlenül fenntart. A nemzetközi minősítés azt jelenti, hogy a vállalat egyensúlyban tartja az energiatermelést és -felhasználást, teljes mértékben ellensúlyozva a szén-dioxid-kibocsátást. A BA tavaly csatlakozott a NetZero by 2050 kezdeményezéshez is, amelyben vállalja, hogy nullára csökkenti a repülőtér működéséből eredő szén-dioxid kibocsátását. A reptér-üzemeltető terve, hogy egy átfogó fenntarthatósági stratégia segítségével a vállalt határidő előtt, már 2030-ra elérje a kibocsátásmentes működést.

A LOT vette meg a Condor német légitársaságot

A LOT lengyel légitársaság anyavállalata, a Polska Grupa Lotnicza (PGL) vásárolja meg a Condor légitársaságot, a tönkrement Thomas Cook brit utazásszervező csoport egyik német érdekeltségét – közölte az állami tulajdonban lévő PGL és a Condor. A vételárról nem szól a közlemény, de szakértői becslések szerint 250-300 millió euró lehet. Azt viszont kiemelték, hogy a PGL stratégiai befektetőként jelenik meg, és tartósan biztosítja a Condor jövőjét. A lengyel állami cég a LOT és a Condor révén az egyik legnagyobb európai légiközlekedési konszern lesz, évente több mint 20 millió utast szolgál majd ki. A Condor szabadidős légitársaság, üdülőhelyekre közlekedtet járatokat. Az 1955-ben alapított vállalkozás 2009-ben került a Thomas Cook-csoporthoz. Nyereségesen működik, de a brit tulajdonos tavaly őszi csődje miatt nehéz helyzetbe került, amelyből a német állam mentette ki egy 380 millió eurós (127 milliárd forint) áthidaló hitellel. A Condor mintegy ötezer főt foglalkoztat és nagyjából ötven repülőgépet üzemeltet. Megvásárlására a német Lufthansa-csoport és az ugyancsak német TUI Fly szabadidős légitársaság is pályázott.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.