Miközben évről évre csúcsot dönt az utasforgalom bővülése a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, a Budapest Airporthoz (BA) 2019-ben kevesebb panasz érkezett, mint az évtized elején. A jelenség hátterében részben a járművek hajtóműveinek hatékonyságjavulása, részben pedig az áll, hogy a járatokon többen utaznak. A repülőgépek zajszintje a legszélesebb körben használt típusok (Airbus, Boeing) esetében 1970-hez képest napjainkra mintegy 80 százalékkal, 115 decibelről 90 decibel alá csökkent – közölte lapunkkal az Innovációs és Technológiai Minisztérium. A Boeing legelterjedtebb sorozata esetében például a zajkibocsátás csökkenése kifejezetten látványos: míg az 1967 óta közlekedő 737-100 típus 75 decibeles zajszintje majdnem 12 kilométerről is érzékelhető volt, ez az érték a harminc évvel később forgalomba helyezett 737-700 járműveknél nagyjából a felére, hat kilométerre esett vissza. A Magyarországon korábban, a Malév-korszakban használt Tupoljev Tu–154-es repülőkhöz viszonyítva a zajterhelés mérséklődése még látványosabb, harmadára csökkent a hanghatás határa.

Fotó: Budapest Airport
A legtöbb zaj a fel- és a leszállások alatt keletkezik, de ezek száma csökkent, miközben az utasszám emelkedett. Ennek az az oka, hogy a légitársaságok hatékonyságnövelő intézkedéseinek köszönhetően egy-egy járat ma sokkal több utast szállít el, mint akár egy-másfél évtizeddel ezelőtt. A fővárosi repülőtér tavalyi műveletszáma – azaz a fel- és leszállások száma – alacsonyabb, mint 2006-ban volt, miközben a korábbi nyolcmillióhoz képest 2019-ben több mint 16 millió utas fordult meg a légikikötőben. A repülőtér üzemeltetőjéhez tavaly beérkezett panaszok száma nemcsak a 2018-as és a 2010-es adatokhoz képest kisebb, hanem kevesebb mint fele a 2007-es csúcsértéknek is. Az idei első fél évben kiépülő új zajmonitorrendszer a felhő alapú szolgáltatásnak, új hardver- és szoftvereszközöknek köszönhetően csaknem valós idejű gépmozgás- és zajmérés-megjelenítést tesz lehetővé a helybeliek okostelefonján, felhasználóbarát felületen.