Óriási összegeket emészt fel a lakossági közlekedés, amelyre az Európai Unió háztartásai teljes fogyasztási kiadásuk 13,2 százalékát fordították átlagosan a legutolsó vizsgált évben, 2018-ban – derül ki az uniós statisztikai hivatal összefoglalójából.
Ez azt jelenti, hogy évente minden uniós lakos átlagosan 2200 eurót, átszámítva havonta nagyjából 60 ezer forintnak megfelelő összeget költ az egyéni és a közösségi közlekedésre. A költés mértéke a teljes uniós GDP 7,2 százalékának felel meg. Ennél csak a lakhatásra költenek többet a háztartások: az Eurostat adatai szerint erre a célra a 28 tagország árait figyelembe véve a kiadásaiknak közel negyede megy el. A lakhatási és utazási költségek után következik csak az élelmiszerre és a nem alkoholos italokra fordított kiadás, amely átlagosan a családi kassza 12,1 százalékát emészti fel. E három tétel gyakorlatilag az uniós állampolgárok költéseinek átlagosan felét teszi ki. A teljes fogyasztás másik felét adja gyakorlatilag az összes többi háztartási kiadás, beleértve egyebek mellett akár a képzéseket, a kikapcsolódást, a nyaralást, a kultúrát, a tartós fogyasztási cikkeket, a ruházkodást vagy éppen a cigarettát és az alkoholt.

Fotó: Kurucz Árpád
A közlekedésre fordított kiadások természetesen tagállamonként eltérnek: az összes lakossági költésen belül a legnagyobb részesedést Szlovéniában teszi ki ez a tétel, a kassza 16,9 százalékát. Luxemburgban és Litvániában a fogyasztás több mint 15 százalékát, Cipruson és Franciaországban megközelítőleg 15 százalékát adja a közlekedés. Az arány az uniós átlag felett alakult 2018-ban Németországban 13,8 százalékkal, Magyarországon 13,7 százalékkal, az Egyesült Királyságban, Görögországban, Portugáliában és Bulgáriában pedig 13,5 százalék körül. Ezzel szemben a tagországok közül a háztartási kiadások legkisebb szeletét, mindössze 6,6 százalékát teszi ki a mobilitási tétel Szlovákiában, a ráfordítás szintén tíz százalék alatti Horvátországban. Alacsony a közlekedés részesedése emellett a cseh, a román és a belga háztartásoknál.