Közlekedésre az élelemnél is több pénzt költ az Európai Unió lakossága

Évente minden uniós lakos átlagosan 2200 eurót, átszámítva havonta nagyjából 60 ezer forintnak megfelelő összeget költ az egyéni és a közösségi közlekedésre.

Nagy Kristóf
2020. 01. 12. 6:45
null
A magyar háztartások utazásra fordított kerete nagyobb, mint a tagállamok többségében Fotó: Kurucz Árpád
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Óriási összegeket emészt fel a lakossági közlekedés, amelyre az Európai Unió háztartásai teljes fogyasztási kiadásuk 13,2 százalékát fordították átlagosan a legutolsó vizsgált évben, 2018-ban – derül ki az uniós statisztikai hivatal összefoglalójából.

Ez azt jelenti, hogy évente minden uniós lakos átlagosan 2200 eurót, átszámítva havonta nagyjából 60 ezer forintnak megfelelő összeget költ az egyéni és a közösségi közlekedésre. A költés mértéke a teljes uniós GDP 7,2 százalékának felel meg. Ennél csak a lakhatásra költenek többet a háztartások: az Eurostat adatai szerint erre a célra a 28 tagország árait figyelembe véve a kiadásaiknak közel negyede megy el. A lakhatási és utazási költségek után következik csak az élelmiszerre és a nem alkoholos italokra fordított kiadás, amely átlagosan a családi kassza 12,1 százalékát emészti fel. E három tétel gyakorlatilag az uniós állampolgárok költéseinek átlagosan felét teszi ki. A teljes fogyasztás másik felét adja gyakorlatilag az összes többi háztartási kiadás, beleértve egyebek mellett akár a képzéseket, a kikapcsolódást, a nyaralást, a kultúrát, a tartós fogyasztási cikkeket, a ruházkodást vagy éppen a cigarettát és az alkoholt.

A magyar háztartások utazásra fordított kerete nagyobb, mint a tagállamok többségében
Fotó: Kurucz Árpád

A közlekedésre fordított kiadások természetesen tagállamonként eltérnek: az összes lakossági költésen belül a legnagyobb részesedést Szlovéniában teszi ki ez a tétel, a kassza 16,9 százalékát. Luxemburgban és Litvániában a fogyasztás több mint 15 százalékát, Cipruson és Franciaországban megközelítőleg 15 százalékát adja a közlekedés. Az arány az uniós átlag felett alakult 2018-ban Németországban 13,8 százalékkal, Magyarországon 13,7 százalékkal, az Egyesült Királyságban, Görögországban, Portugáliában és Bulgáriában pedig 13,5 százalék körül. Ezzel szemben a tagországok közül a háztartási kiadások legkisebb szeletét, mindössze 6,6 százalékát teszi ki a mobilitási tétel Szlovákiában, a ráfordítás szintén tíz százalék alatti Horvátországban. Alacsony a közlekedés részesedése emellett a cseh, a román és a belga háztartásoknál.

Jelentős különbségek ugyanakkor nincsenek a tagállamok között, az adatok szerint a legtöbb országban 11 és 14 százalék között alakul a közlekedési kiadások aránya a teljes lakossági fogyasztáson belül.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.