A rendszerváltozás után harminc évvel fogyatkozóban vannak az autómatuzsálemek a romániai közutakon. A régi gépkocsik importjának korlátozása is fontos visszaszorító elem, ugyanakkor egyre ösztönzőbb a nyugati mintára, 2009-ben indított úgynevezett roncsprogram. Az akció kezdetben a kommunista korszak technológiájával készült öreg Daciák kiszorítását célozta, de a forgalomban lévő, 12 éves átlagéletkorú gépkocsiállomány hatvan százalékot meghaladó aránya is komoly gondot jelentett. Az első évben a kormány 190 millió lejt biztosított ötvenezer régi autó forgalomból való kivonására, valamint 38 milliót a cégflották tízezer darabos megújítására. Tíz év alatt több mint félmillió régi autó került a roncstelepre – természetesen nem csak Daciák –, és közben a rendszer finomhangolását is sikerült megoldani.
Tavaly csaknem 160 ezer új autóra váltották ki a régi gépkocsiért kapott 6500 lejes (mintegy 442 ezer forintos) kiselejtezési díjat. Az igazán jelentős növekedést a környezetkímélő autók eladásában regisztrálták: a Gépkocsigyártók és -importőrök Egyesületének adatai szerint tavaly az első tizenegy hónapban ez a mutató csaknem ötven százalékkal, 6015-re nőtt 2018 azonos időszakával összevetve. Az összes eladott új gépjármű számához viszonyítva az e-járművek aránya 3,8 százalékra nőtt.
Az elektromos és hibrid autók vásárlását a Roncsautó Plusz elnevezésű program finanszírozza, ebben a kategóriában nem kötelező használt autó leadása, a klasszikus roncsprogramban kínált kiselejtezési díj összevonható a Roncsautó Plusz kiterjesztés által biztosított ökoértékjeggyel. Azaz egy új elektromos autó vásárlója egy nyolc évnél régebbi jármű beszolgáltatása esetén egyaránt jogosult a 6500 lejes kiselejtezési díjra és a 45 ezer lejes (3,06 millió forint) ökojegyre. Plug-in hibrid járműnél 20 ezer lej (1,36 millió forint) az ökoértékjegy. A gazdára találó autók közül tavaly 4260 hibrid meghajtású volt, 1402 elektromos, 353 plug-in típusú. A legkelendőbb márkának a Renault bizonyult, amelynek elektromos autóiból 378-at adtak el.