Történelmi korszakváltás határán élünk: az utcákon még magabiztosan tartja magát a Henry Ford-féle automobilizmus. Az amerikai gyár- és márkaalapító mondta ki először, „kerekekre tesszük Amerikát”, amiből 140 év alatt az lett, hogy kerekekre tették az egész bolygót. Azóta minden, magára valamit adó családnak, cégnek autója kell legyen, hogy megoldja mobilitási problémáját. Csakhogy ennek a világnak lassan vége lesz: a szén-dioxid-semlegesség követelménye miatt a közeli vagy távolabbi jövőben kitiltják a városokból a belsőégésű motorokat. Az elektromos autók tömeges elterjedését azonban több tényező akadályozza. Elsősorban az áruk: jelenleg a legkisebb, legolcsóbb városi kisautók állami támogatással is durván kétszer annyiba kerülnek, mint a hasonló benzinesek. A másik komoly akadály: a töltőhálózat hiánya. Nagyvárosi lakónegyedekben ma nincs mód az otthoni éjszakai töltésre, anélkül pedig felelőtlenség elektromos autót venni. És vajon lesz, aki megépíti a hatalmas infrastruktúrát? Holott talán nincs is rá szükség: az önvezető autók néhány év múlva maguk elmennek, töltenek és gombnyomásra előállnak.
Előnyök és hátrányok
De nézzük, milyen lehetőségeink vannak itt és most Budapesten, ha történetesen van egy elektromos autónk. Szögezzük le, villanyautót vezetni jó. Ennek legfőbb oka, hogy az elektromotor működése, teljesítményének karaktere alapvetően eltér a belsőégésűekétől. Egy benzines motort pörgetni kell, hogy megjöjjön az ereje, a villanymotoré az első félfordulattól teljes életnagyságban jelen van. A hagyományos autó úgynevezett hajtáslánca sok láncszemből áll. A motor főtengelyén megjelenő nyomaték váltón, tengelykapcsolón keresztül jut a futóműig. A villanyautó motorja szinte közvetlenül hajtja a kerekeket – van olyan jármű, amelyben a kerekekbe szerelik be a motort –, és a vezető parancsa a másodperc tört része alatt mozgási energiává változik.
A városi forgalomban, ahol percenként többször kell gyorsítani, lassítani, megállni, újra elindulni, a belsőégésű motor valósággal szenved – hiszen a hosszú, egyenletes sebességgel megtett utak a kedvencei –, addig az elektromotor rezzenéstelenül teszi a dolgát, s ha kell, pillanatok alatt katapultálja csúcssebességre a járművet. Kimondhatjuk: az ideális városi személyautó elektromos, hiszen nem szennyezi a levegőt, takarékos és dinamikus egyben, s rövid távokon nem fenyegeti a lemerülés veszélye sem. Autópályás távolságokon viszont felfedezhető az e-autó hátránya. Akármekkora akkumulátorcsomagot is szereltek az aljára, egyszer csak kifogy belőle a szusz, és akkor kereshetünk töltőt, s ha találunk, de nincs szerencsénk, várhatunk a sorunkra és így tovább.