Az autópályák gyakori használói körében merülhet fel a kérdés, hogy miért nem lehet a legzsúfoltabb órákban felszabadítani a forgalom előtt a leállósávot. Mint lapunk korábban hírt adott róla, a közlekedéspolitikai vezetés az ehhez szükséges fejlesztések megvalósítása után megfontolásra érdemesnek tartja az innovatív megoldás alkalmazását. Úgy tudjuk, hogy az M1-es Budapest és Győr között tervezett, kétszer három sávra bővítése kapcsán a fejlesztés egy későbbi fázisában a leállósáv átmeneti megnyitását vezérlő rendszer – portálok és változtatható jelzésképű táblák – telepítését tervezik. A német és osztrák gyakorlatban már megjelent lehetőség kizárólag fokozott forgalmi terhelés esetén, alkalmanként legfeljebb néhány órás időtartamokban állhatna a közlekedők rendelkezésére. Információink szerint ezt csak olyan utakon lehet bevezetni, amelyek minden közlekedésbiztonsági követelménynek megfelelnek, ilyen például a szakaszt teljes hosszban lefedő kamerarendszer létesítése is, amellyel ellenőrizhető, hogy a leállósávban éppen nem áll továbbhaladásra képtelen jármű. Lapunk kérdéssel fordult az ügyben az innovációs tárcához. Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár azt mondta, az ITM arra törekszik, hogy az újonnan megépülő vagy bővülő közúti infrastruktúra-elemek korszerű, intelligens megoldásokkal felszerelve készüljenek el.
Jelenleg két okosúti fejlesztés előkészítése zajlik a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. beruházásaiban. Az egyik a ZalaZone járműipari tesztpályához kapcsolódó M76–M9-es fejlesztés: a projekt intelligens elemeket is tartalmazó kiviteli terveinek leszállítása idén nyárra várható, az építési közbeszerzési eljárás még ebben az évben megkezdődhet. Mint az államtitkár elmondta, az egymással valós időben, komplex módon, rádiófrekvencián kooperáló járművek és útkörnyezet lehetővé teszi, hogy a zalaegerszegi tesztpálya szolgáltatásai rendes közúti forgalomban való tesztelési lehetőséggel is kiegészüljenek. Az osztrák és szlovén partnerekkel együttműködésben a létesítmény és környezete a határon átnyúló szolgáltatások fejlesztésére, kipróbálására is módot teremt. A Zalaegerszeg gyorsforgalmi bekötését megteremtő M76-os pihenőhelyein és a leállóöblökben szélessávú vezetékes és vezeték nélküli wifi-adatkapcsolat épül ki, világító útburkolati jeleket is kihelyeznek majd.