Ciara megállítja a repülőket

A pilótákat és a légi irányítókat is komoly kihívás elé állítja a viharos időjárás. A legnehezebb dolguk oldalszélben van, a szemből fújó orkán pedig képes szinte megállítani a levegőben a repülőgépet.

2020. 02. 13. 7:35
Akár több alkalommal is próbálkoznak a landolással, esetenként eltérő pályákra Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Látványos videókat tettek közzé amatőr operatőrök a napokban arról, ahogy a Ciara nevű ciklon megtáncoltatta a leszállni készülő repülőgépeket. De nemcsak a pilóták ügyességére, hanem a légi irányítók figyelmére is van szükség ilyenkor. A mostoha időjárási viszonyok hatására szinte minden esetben megnő a légiforgalmi irányítók munkaterhelése: összetettebb helyzetekben kell ugyanolyan teljesítményt nyújtaniuk – mondta lapunk kérdésére Menráth Gábor. A HungaroControl terminálirányítási osztályvezetője szerint a Ciara érkezésére nem készültek külön, nem csökkentették például emiatt a kapacitásukat. Mivel rövid idő alatt változott a szél iránya és erőssége is, nem készülhetett középtávú előrejelzés arról, hogy mely járatokat miként és mikor fogja érinteni a vihar.

A légikikötőkben elsősorban az erős oldalszél jelent problémát. Az irányítók itt a repülőgép típusa szerinti, illetve a légitársaságok által megadott határértékeket figyelembe véve kezelik a járatokat. Ha a határértéket meghaladja az oldalszél erőssége, nem folytatják a gép leszállítását, szaknyelven a bevezetését. A járatok ilyenkor a kedvezőbb értékekre várakoznak, hogy biztonságosan közelíthessék meg a futópályát, illetve leszállhassanak. Előfordul, hogy egy gép több alkalommal megkísérli a leszállást más-más futópályára.

Akár több alkalommal is próbálkoznak a landolással, esetenként eltérő pályákra
Fotó: Kurucz Árpád

A légi járművek a hátszélre a legérzékenyebbek, ennek határértéke optimális körülmények között öt csomó. Az oldalszél esetében ez a határérték 30-35 csomóra tehető, de itt már sok múlik a pilóta képességein, és a futópályának is száraznak kell lennie. A szembeszélre nincs határérték, viszont ha nagyon erősen fúj, akkor előfordul, hogy a légiforgalmi irányítók szóhasználatával „megáll a levegőben” az induló vagy érkező légi jármű, tehát a földhöz viszonyított sebessége jelentősen csökken.

Ahogyan arról a Magyar Nemzet is beszámolt, napok óta fennakadásokat okoz a viharos szél az Egyesült Királyság, Belgium és Hollandia több repülőterén is. London, Brüsszel és Amszterdam környékén óránként 100-120 kilométeres széllökéseket jeleztek. A Wizz Air több járatát Luton helyett más repülőterekre irányították vagy törölték, a LOT is törölte a Budapest–London City járatát. A budapesti betonon maradt az Easyjet London Gatwickre tartó gépe is.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.