Arányosság, nem kivételezés
Az uniós testület megítélése szerint tehát az akkori kifogásokkal ellentétben a kereskedelmi különadó mégsem jelentett a kisebb magyar vállalkozásoknak külön előnyt. A testület emlékeztetett arra, hogy az adók nem tartoznak az EUM-Szerződés állami támogatásokra vonatkozó rendelkezéseinek hatálya alá, hacsak nem ilyen intézkedés finanszírozását szolgálják. Azt is megemlítik, hogy nem csak a magyar tulajdonú cégeknek járt a progresszív adó legalsó sávjához rendelt 0 százalékos fizetési kötelezettség, ez a kulcs minden, a piacon lévő más cég számára is adott lehetőség volt.
Luxemburgban inkább elismerték, hogy a 2010-től alkalmazott adópolitikánk jogszerűen alakult át úgy, hogy a több országból is bevétellel rendelkező külföldi cégeknek jobban hozzá kellett járulniuk az államkasszához, mint a kisebb forgalmú, kevésbé válságálló kicsiknek.
Az ítészek több szempontból, négy irányelv vizsgálatával sem találtak az uniós joggal ütköző kivetnivalót a magyar különadókban, annak ellenére sem, hogy a nagy cégek határozottan lobbiztak Brüsszelben a közteher bevezetése és az első befizetett milliárdok után. A kiskereskedelemben a piac több mint a felét ma is lefedő, nagy alapterületű hiper- és szupermarketeket üzemeltető multik köre azzal is érvelt, hogy a hazai kis- és közepes cégek pozíciójához, az önálló kisebb boltokhoz, azok versenyhelyzetéhez képest semmiben nem különbözik az ő helyzetük, így az sem jogos, hogy mélyebben zsebbe kell nyúlniuk.
A különféle támadásokra meglehetősen határozott választ adó EU-s bíróság a döntését azzal támasztotta alá: a tagállamok szabadon határozhatják meg az általuk legmegfelelőbbnek ítélt adóztatási rendszert és alkalmazhatnak progresszív adóztatást az árbevétel tekintetében, ha az semleges megkülönböztető ismérvnek minősül, vagyis csak a cégek piaci részesedésének megfelelően van szerepe a kérdésben.
Példaértékű az unióban
A mai ítélet precedens értékű egyrészt itthon: várható, hogy nem csupán a Tesco és a Vodafone, hanem más cégek esetleges hasonló tárgyú eljárásában is az államnak kedvez a luxemburgi álláspont. Nem lenne meglepő, ha itthon jelenleg is folyamatban lennének jogi, esetenként felfüggesztett ügyek a sávos adókulcsú különadók kapcsán, például más áruházláncok érintettségével, ezeket ugyancsak befolyásolhatja a mostani határozat.