Turizmus: 60 nap alatt a mennyből a pokolba

Akciótervekkel és kampányokkal dolgozunk a koronavírus-járvány okozta válságból való kilábaláson – fogalmaz Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatója.

Forrás: mtu.gov.hu/2020. 04. 03. 10:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A turizmus-vendéglátás 60 nap alatt a mennyből a pokolba jutott – fogalmaz legfrissebb podcastjában Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatója. A felvételen beszél továbbá munkahely-megtartó jó gyakorlatokról, azonnali és jövőbeni intézkedésekről, akciótervről és forgalomélénkítő kampányról is.

A szakma is tisztában vele, hogy soha ilyen erős január nem volt a hazai turizmus történetében, minden idők legjobb évére számítottunk. Ehhez képest jelenleg a szállodák 87%-a és a panziók 97%-a üzemszünetet rendelt el, és a vendéglátás, az utazásszervezés valamint a rendezvényszervezés is hasonló adatokról tud beszámolni. A GDP 13%-át adó ágazat gyakorlatilag megszűnt létezni.

Gazdaságélénkítő intézkedések

A közelmúltban rendkívüli gazdasági intézkedések egész sorát jelentették be, melyek zöme a munkahelyek megtartását célozta.

Kiemelkedő fontosságú a hitel- és kamatfizetési moratórium, amely magánszemélyeknek és vállalkozóknak is óriási könnyebbséget jelent. Összességében 3500 milliárd forint marad az embereknél és a cégeknél ebben az évben – mondta el Guller Zoltán.

A szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás, utazásszervezés, hajózás és rendezvényszervezés számára járulékcsökkentési (esetenként elengedési) intézkedések is életbe léptek, számításaink szerint a kormány összességében 30%-kal járul hozzá az ágazatban dolgozók bérköltségéhez.

Az is komoly segítség, hogy a válság ideje alatt nem lehet felmondani a bérleti szerződéseket.

Ezek az azonnali intézkedések a vezérigazgató szerint alkalmasak arra, hogy levegőhöz juttassák a vállalkozókat és a munkavállalókat. Ám ezen kívül szükséges lesz majd egy nagy, történelmi jelentőségű gazdasági intézkedéscsomag is, amelynek a turizmus mindenképpen része lesz. Az intézkedéseket rövid időn belül bejelenti Orbán Viktor miniszterelnök.

Munkahely-megtartó jó gyakorlatok

„Az első ijedtségben sok munkaadó megvált alkalmazottjaitól, ám vallom, hogy a munkavállaló nem csupán egy költségvetési sor, amit hirtelen meg lehet szüntetni. Ők emberek családokkal, gyerekekkel, különböző élethelyzetekben. Ezért a legfontosabbnak a munkahelyek megtartását tartom” – fogalmaz Guller Zoltán.

„Ha munka van, minden van” – mondta a minap Orbán Viktor, Guller Zoltán pedig ehhez hozzáteszi: a munkáltatónak felelősen kell gondolkodnia a munkavállalóival kapcsolatosan, és tudatos, kreatív megoldásokat találni ennek az átmeneti helyzetnek az áthidalására.

El lehet végezni a felújításokat, karbantartásokat, de az éttermek világából is vannak szerencsére jó példák.

Ilyen Hegyi Attila, aki a Bazilikánál elhelyezkedő étteremből 300-400 címre szállít ma már ki ételt, vagy a Bocuse d’Or Akadémia, amelynek séfjei naponta 120 adag ételt főznek az orvosoknak. Szimpatikus kezdeményezés az Etesd a dokit! elnevezésű kampány.

Etyeken pedig Rólusfalvy Pál a rendezvényszervező cége marketingeseit a szőlőbe irányította át dolgozni.

„Alkalmazkodni kell az új helyzethez” – hangsúlyozza Guller Zoltán, kiemelve, hogy ez a túlélés egyetlen módja, még ha kevesebb profittal és más gazdasági számítások mentén is. A munkavállaló általában partner ebben – teszi hozzá.

A Magyar Turisztikai Ügynökség is indított egy kezdeményezést „Jót ettem, jót tettem” szlogennel. Ebben az Ügynökség arra szeretné felhívni a figyelmet, hogyha éttermekből rendelünk magunknak ételt, akkor a vállalkozásokat, és ezáltal a gazdaságot támogatjuk.

Részben erről a kezdeményezésről is lehet olvasni az MTÜ megújult weboldalán. Az oldal átalakításával a cél egy hatékony kommunikációs platform kialakítása volt, amely lehetőséget nyújt a koronavírus-járvány okozta iparági változásokkal kapcsolatos információk, a kormány hivatalos álláspontja, számok, adatok, elemzések és a terveink megosztására, ezzel is támogatva a szakmát.

Mert fontos, hogy amikor a vállalkozások a saját jövőjükről gondolkodnak, hivatalos és hiteles, autentikus forrásból tudjanak tájékozódni – hangsúlyozza Guller Zoltán.

Akcióterv készült

Szintén friss információ, hogy a Magyar Turisztikai Ügynökség a Magyar Turisztikai Szövetséggel és egy nemzetközi tanácsadó céggel közösen válságkezelési akcióterven dolgozik, amelynek segítségével a leggyorsabban talpra lehet majd állítani az ágazatot.

A Boston Consulting Group már letette az asztalra az akcióterv első változatát, amely azonnali és hosszabb távú intézkedéseket egyaránt tartalmaz.

Mint Guller Zoltán kiemeli, az azonnali intézkedések jó részét Magyarország kormánya és az MTÜ már meglépte.

Az akcióterv további részleteit is megtudhatja az, aki meghallgatja a podcastot

https://soundcloud.com/csodasmagyarorszag/mtu-podcast-1-resz-akcioterv-es-kampanyok-az-mtu-a-kilabalason-dolgozik

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.