A járvány tőzsdei nyertese

Nem minden iparágat és céget visel meg a koronavírus-járvány és annak gazdasági hatása. Új helyzetre új megoldások kellenek: a Zoom ezt találta meg, bár vannak azért nehézségek is.

Fellegi Tamás Péter
2020. 04. 14. 20:24
A student takes classes online with his companions using the Zoom APP at home
A student takes classes online with his companions using the Zoom APP at home during the coronavirus disease (COVID-19) outbreak in El Masnou, north of Barcelona, Spain April 2, 2020. REUTERS/ Albert Gea - RC2BWF90XEP7 Fotó: Albert Gea
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már a járvány kezdetén úgy ítélték meg az elemzők, hogy míg a legtöbb iparágat sújtani fogja a bezárkózás és otthon ülés, lesz olyan, amelyiknek még jót is tehet, ilyen terület például a telekommunikáció. A virtuális térbe költözött munka, iskola és minden egyéb élettevékenység azonban új megoldásokat igényelt, hisz olyan platformra volt szükség, ahol sokan beszélgethetnek, és egyúttal láthatják is egymást – például egy iskolai osztály –, ráadásul az aktuális beszélő nagyobb képen látszik, mint a többiek. A Zoom videórendszere nagy népszerűségre tett szert, a Zoom Video Communications részvénye ennek megfelelően már februárban szárnyalni kezdett.

A cég csak tavaly áprilisban ment tőzsdére, és fő termékét úgy hirdette, hogy videókonferenciát tarthat interneten adott esetben akár több száz ember is, kiváló minőségben. Az igény egyébként is megvolt erre, hisz gyakran kiválthatók így költséges utazások nagyobb cégek esetében, de azt persze senki nem gondolta, hogy hirtelen az emberiség színe-java csak így fog tudni dolgozni, tanulni, kommunikálni. Februárban a részvény árfolyama mindenesetre meghaladta a tavaly elért legmagasabb értéket, 105 dollárt, és miközben a világ legtöbb tőzsdei papírja összeomlott, a Zoom szakadatlanul emelkedett tovább. A csúcsot, 160 dollárt nagyjából akkor érte el múlt hónap végén, amikor a tőzsdeindexek eddigi mélypontjukat állították be (azóta egyébként a főbb indexek veszteségük felét visszanyerték).

A Zoom sikeréhez hozzájárult, hogy március 4-én erős negyedéves jelentést tett közzé a cég: 78 százalékos árbevétel-növekedésről számolt be, részvényenkénti 15 centes nyereséggel, amely jócskán felülmúlta az elemzői várakozásokat. A robbanás pedig még csak ezután jött: míg decemberben napi tízmillió videókonferenciát bonyolítottak a Zoomon, március végére a szám már kétszázmillió lett.

Az árfolyam ugyanakkor április elején esni kezdett, amit részben korrekciónak lehet tekinteni, részben viszont más ok is volt: kiderült, hogy biztonsági problémák jelentkeznek a rendszer használatakor. Ilyen hatalmas felhasználásnövekedés mellett ez talán nem meglepő, de a befektetők kényesek erre, hisz a fizető felhasználók, főleg a komolyabb cégek számára ilyen problémák még átmenetileg is elfogadhatatlanok. A cég nagy erőkkel dolgozik a hibák kijavításán, az április első napjaiban 110 dollárig visszaeső árfolyam mindenesetre újra felfelé indult, mostanra 140 dollárig emelkedett. Összességében úgy tűnik, a felmerült problémák ellenére egyelőre a Zoom részvénye a koronavírus-járvány egyik nagy nyertese.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.