A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a hazai, illetve itthon határon átnyúló szolgáltatást nyújtó hitelintézeteknek, pénzügyi vállalkozásoknak, pénzforgalmi szolgáltatóknak kiküldött vezetői körlevélben kezdeményezte, hogy tekintsék át a hitelezési és monitoringfolyamataikat, belső szabályozásaikat. A jegybank külön javasolja elemezni az ügyfelek pénzügyi helyzetét, majd az így szerzett információk és tapasztalatok alapján finanszírozási konstrukciók, fizetési ajánlatok kidolgozását, monitoringfolyamatok kialakítását, amelyekkel reagálhatnak lakossági, vállalati adósaik megváltozott fizetőképességére.
A lakosság esetében a pénzügyi intézmények az ügyfelek magatartásának, folyószámla-forgalmának elemzésével, a moratórium utolsó negyedében pedig akár egyedi megkérdezéssel információt szerezhetnek az adósok esetleges jövőbeni fizetési problémáiról. Az viszont nem fogadható el, ha automatikusan rontják egy ügyfél minősítését, amiért igénybe veszi a törlesztési moratóriumot – emelte ki az MNB, hozzátéve: az adósokat havonta tájékoztatni kell a törlesztés szüneteltetése idején hitelük kapcsán keletkező tőke-, kamat- és díjfizetés mértékéről, a moratórium lejártával pedig az adósokkal egyeztetve kell ütemezni a meg nem fizetett kamatok, díjak teljesítését.

A jegybank továbbá elvárja, hogy a hitelező intézmények a moratórium alatt ne emeljék meg díjaikat, jutalékaikat azon bankszámlacsomagjaiknál, hiteleiknél, amelyeknél ezek mértéke az ügyfél bankszámlájára érkező havi utalások összegétől függ. Az intézmények továbbá dolgozzanak ki fizetéskönnyítő konstrukciókat az arra rászoruló ügyfeleknek, s ezekről közérthetően, személyre szólóan tájékoztassák őket. A pénzügyi intézményeknek vállalati ügyfeleik esetében – a járványveszély miatt leginkább érintett ágazatokban akár folyamatos monitoringgal – szintén fel kell mérniük fizetőképességük jövőbeni alakulását.
Az MNB vezetői körlevelében kiemelte azt is, hogy folyamatosan ellenőrzi majd a hitelező és pénzforgalmi intézmények belső működésének átalakítását, az új gazdasági helyzethez való alkalmazkodását és a felkészülést a fizetési moratórium utáni időszakra.