Fizetési ajánlatok a válság utánra

A moratóriumot követő időszakra figyelmezteti a Magyar Nemzeti Bank a pénzintézeteket.

Horváth Éva
2020. 04. 20. 19:48
Budapest, 2012. január 17. MNB feliratú felfestés látható a Magyar Nemzeti Bank épülete előtti parkolóban a Szabadság téren. Az Európai Bizottság másik két kérdés mellett a jegybank függetlenségét érintő szabályozással kapcsolatban kötelezettségszegési eljárást indít Magyarország ellen. MTI Fotó: Máthé Zoltán Fotó: MTI/Máthé Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a hazai, illetve itthon határon átnyúló szolgáltatást nyújtó hitelintézeteknek, pénzügyi vállalkozásoknak, pénzforgalmi szolgáltatóknak kiküldött vezetői körlevélben kezdeményezte, hogy tekintsék át a hitelezési és monitoringfolyamataikat, belső szabályozásaikat. A jegybank külön javasolja elemezni az ügyfelek pénzügyi helyzetét, majd az így szerzett információk és tapasztalatok alapján finanszírozási konstrukciók, fizetési ajánlatok kidolgozását, monitoringfolyamatok kialakítását, amelyekkel reagálhatnak lakossági, vállalati adósaik megváltozott fizetőképességére.

A lakosság esetében a pénzügyi intézmények az ügyfelek magatartásának, folyószámla-forgalmának elemzésével, a moratórium utolsó negyedében pedig akár egyedi megkérdezéssel információt szerezhetnek az adósok esetleges jövőbeni fizetési problémáiról. Az viszont nem fogadható el, ha automatikusan rontják egy ügyfél minősítését, amiért igénybe veszi a törlesztési moratóriumot – emelte ki az MNB, hozzátéve: az adósokat havonta tájékoztatni kell a törlesztés szüneteltetése idején hitelük kapcsán keletkező tőke-, kamat- és díjfizetés mértékéről, a moratórium lejártával pedig az adósokkal egyeztetve kell ütemezni a meg nem fizetett kamatok, díjak teljesítését.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán

A jegybank továbbá elvárja, hogy a hitelező intézmények a moratórium alatt ne emeljék meg díjaikat, jutalékai­kat azon bankszámlacsomagjaiknál, hiteleiknél, amelyeknél ezek mértéke az ügyfél bankszámlájára érkező havi utalások összegétől függ. Az intézmények továbbá dolgozzanak ki fizetéskönnyítő konstrukciókat az arra rászoruló ügyfeleknek, s ezekről közérthetően, személyre szólóan tájékoztassák őket. A pénzügyi intézményeknek vállalati ügyfeleik esetében – a járványveszély ­miatt leginkább érintett ágazatokban akár folyamatos monitoringgal – szintén fel kell mérniük fizetőképességük jövőbeni alakulását.

Az MNB vezetői körlevelében kiemelte azt is, hogy folyamatosan ellenőrzi majd a hitelező és pénzforgalmi intézmények belső működésének átalakítását, az új gazdasági helyzethez való alkalmazkodását és a felkészülést a fizetési moratórium utáni időszakra.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.