A legfontosabb tőzsdeindex, az amerikai S&P 500 februárban még 3400 ponton tetőzött, az összeomlás után azonban, március 23-án mindössze 2200 ponton állt, vagyis összesen 35 százalékos zuhanást produkált. Ez akár egy egész éves eső trendnek is megfelelhetne: most azonban kevesebb mint egy hónap alatt zajlott le. Azóta az index 2800 pontra emelkedett, vagyis a teljes esés felét ledolgozta. A járvány ugyanakkor még távolról sem ért véget, a gazdasági hatások egyelőre felmérhetetlenek, és a legtöbb tőzsdei cég sem igazán látja, mikor és hogyan áll helyre a normál üzletmenet. Kérdés, hogy mi okozza akkor a nagy emelkedést.
Az elmúlt tizenegy évben a részvények árának emelkedését a jó gazdasági helyzeten és a cégek nyereségességén kívül a rendkívül laza monetáris politika is segítette, hisz általa a piacokat elárasztotta a hozamot kereső pénz. Most a hirtelen jött válságban a nagy jegybankok – különösen az amerikai Fed – még nagyobb, eddig sosem látott lazításokat eszközöltek: nemcsak hogy nullaközeli a kamat, de egyenesen maga a jegybank vásárolhat szinte minden eszközt, kivéve közvetlenül a részvényeket vagy árupiaci termékeket. Befektetési alapokat azonban vásárolhat, így közvetve a részvénypiacon is beavatkozik. Az óriási rali magyarázata leginkább ez lehet; az amerikai jegybanki cél pedig rövid távon a gazdaságba és a pénzügyi rendszerbe vetett bizalom helyreállítása és fenntartása, amíg látszani nem kezd a járvány és az általa okozott válság vége.

Fotó: Reuters
Vannak azonban cégek, amelyek nem feltétlenül teljesítenek rosszul a jelenlegi helyzetben. Ilyen az elektromos autók gyártásában úttörő Tesla, amelynek részvénye a válság előtt a cég eredményeihez képest csillagászati magasságokig emelkedett (közel 1000 dollárig), majd a márciusi összeomlásban 350 dollárig zuhant. Most azonban ismét 750 dolláron van, a befektetők így újra óriási növekedésre számítanak a cégnél a következő években.
Közismert, hogy a járvány ellen bevezetett korlátozások az autózást is erősen visszafogták, nem beszélve az autógyártók termeléséről, amely a legtöbb gyárat rendkívül nehéz helyzetbe hozta. Nos, a Tesla fennállása során, mint nagy újító, mindig nehéz helyzetben volt, hisz sok év kellett a nyereségesség eléréséhez. Megszokták így a nehézségeket, ami most előny lehet a versenytársaikkal szemben, ráadásul kínai gyáruk máris majdnem teljes gőzzel üzemel, és az autóik iránti kereslet sem esett vissza. Nem kizárt, hogy a mostani válság felgyorsítja az elektromos autózásra való átállást, és ennek a Tesla lehet a nyertese.