Vajon milyen helyzetre készülhetünk a karanténintézkedések feloldása utáni hétfő reggel a budapesti belvárosban? A #maradjotthon két hónapja alatt a fővárosiak megtanulták, hogy óvakodniuk kell a BKV járműveinek használatától. Akik néha mégis felmerészkedtek egy-egy villamosra, buszra, esetenként azt láthatták, hogy hajléktalanok vackolódtak be az utastérbe, vagyis a fővárosi önkormányzatnak sikerült rengeteg pénzből mobil menedékhelyeket létrehozni. Nem éppen vonzó alternatíva a karantén utáni időkre.
Ezzel szemben felértékelődtek az egyéni közlekedési eszközök. Első helyen a személygépkocsi, amelyik felhúzott ablakokkal és aktív pollenszűrőkkel védi a bent ülőket a cseppfertőzéstől. Mondhatni, orvosi rendelvényre használhatták autóikat a járvány időszakában a budapestiek. Ehhez társul, hogy nemcsak hasznos, de kellemes is a kocsizás, mert korábban legfeljebb éjszaka volt olyan könnyen átjárható a város, mint a korlátozások idején munkaidőben, hétköznap. És még vonzóbbá vált az olcsó benzinnek köszönhetően: hosszú évek óta nem láttunk 2-essel kezdődő üzemanyagárakat a kutakon.
Szerencsére nemcsak négy keréken járható könnyebben a város március közepe óta, de kerékpárral, rollerrel, görkorcsolyával, egykerekűvel és minden más elektromos kütyüvel is. Kitisztult a levegő, kisebb a zaj, megszűnt az ádáz nyomulás, ami annyira riasztó a szilárd karosszériával nem rendelkező, úgymond puhatestű közlekedők számára. A forgalom átmeneti apályát pedig fel is használta a város vezetése néhány új kerékpársáv létesítésére. Jelzésértékű a Nagykörút kétszer két sávjából egyet-egyet a kétkerekűeknek juttatni. Hasonlóképpen nagyvonalú döntés született Dél-Budán a Bartók Béla úton. Tapasztalataim szerint a bringasávon időnként nagyobb a forgalom, mint az autósok között. A Villányi úton ezekben a napokban festik fel a sárga sávot, azonban ott csak a meglévő egy sáv szűkítésével, ami sem az autóknak, sem a bringázóknak nem olyan komfortos.
Az új kerékpársávok igazi főpróbája azonban akkor következik el, amikor a fővárosban is feloldják a kényszerű korlátozásokat. A karantén utáni napon, mondjuk egy hétfő reggel, a csúcsforgalom idején hogyan fog vizsgázni például a kétszer egy sávos Nagykörút? Hányan igyekeznek majd kötött pályán, személygépkocsival, illetve bringával, rollerrel, egykerekűvel eljutni céljukhoz? Mekkora lesz a dugó, megtelnek-e a 4-6-os villamosok, átszoktak-e a budapestiek a gyaloglásra?