Karantén után óriásdugó vár ránk?

Vajon milyen helyzetre készülhetünk a karanténintézkedések feloldása utáni hétfő reggel a budapesti belvárosban?

2020. 05. 11. 16:21
A lassítás biztos közlekedési dugóval járna Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vajon milyen helyzetre készülhetünk a karanténintézkedések feloldása utáni hétfő reggel a budapesti belvárosban? A #maradjotthon két hónapja alatt a fővárosiak megtanulták, hogy óvakodniuk kell a BKV járműveinek használatától. Akik néha mégis felmerészkedtek egy-egy villamosra, buszra, esetenként azt láthatták, hogy hajléktalanok vackolódtak be az utastérbe, vagyis a fővárosi önkormányzatnak sikerült rengeteg pénzből mobil menedékhelyeket létrehozni. Nem éppen vonzó alternatíva a karantén utáni időkre.

Ezzel szemben felértékelődtek az egyéni közlekedési eszközök. Első helyen a személygépkocsi, amelyik felhúzott ablakokkal és aktív pollenszűrőkkel védi a bent ülőket a cseppfertőzéstől. Mondhatni, orvosi rendelvényre használhatták autóikat a járvány időszakában a budapestiek. Ehhez társul, hogy nemcsak hasznos, de kellemes is a kocsizás, mert korábban legfeljebb éjszaka volt olyan könnyen átjárható a város, mint a korlátozások idején munkaidőben, hétköznap. És még vonzóbbá vált az olcsó benzinnek köszönhetően: hosszú évek óta nem láttunk 2-essel kezdődő üzemanyagárakat a kutakon.

Szerencsére nemcsak négy keréken járható könnyebben a város március közepe óta, de kerékpárral, rollerrel, görkorcsolyával, egykerekűvel és minden más elektromos kütyüvel is. Kitisztult a levegő, kisebb a zaj, megszűnt az ádáz nyomulás, ami annyira riasztó a szilárd karosszériával nem rendelkező, úgymond puhatestű közlekedők számára. A forgalom átmeneti apályát pedig fel is használta a város vezetése néhány új kerékpársáv létesítésére. Jelzésértékű a Nagykörút kétszer két sávjából egyet-egyet a kétkerekűeknek juttatni. Hasonlóképpen nagyvonalú döntés született Dél-Budán a Bartók Béla úton. Tapasztalataim szerint a bringasávon időnként nagyobb a forgalom, mint az autósok között. A Villányi úton ezekben a napokban festik fel a sárga sávot, azonban ott csak a meglévő egy sáv szűkítésével, ami sem az autóknak, sem a bringázóknak nem olyan komfortos.

Az új kerékpársávok igazi főpróbája azonban akkor következik el, amikor a fővárosban is feloldják a kényszerű korlátozásokat. A karantén utáni napon, mondjuk egy hétfő reggel, a csúcsforgalom idején hogyan fog vizsgázni például a kétszer egy sávos Nagykörút? Hányan igyekeznek majd kötött pályán, személygépkocsival, illetve bringával, rollerrel, egykerekűvel eljutni céljukhoz? Mekkora lesz a dugó, megtelnek-e a 4-6-os villamosok, átszoktak-e a budapestiek a gyaloglásra?

Sokan mondogatják, hogy a járványhelyzet után semmi sem lesz ugyanolyan, mint azelőtt. Csak éppen azt nem tudjuk, hogy a jó vagy rossz szokásainkról mondunk le az új, vírus utáni világban. Budapest nagy értéke a kiterjedt és többé-kevésbé jól működő közösségi közlekedés. A távolságtartás követelménye miatt most kerüljük a villamosokat, buszokat, de ez aligha maradhat így örökké: ha a személyautók újra korábbi aktivitásukkal jelennek meg a nagyváros útjain, könnyen lehet, hogy egyetlen óriásdugóvá változik Budapest. Félő, hogy nem jelentenek igazi kiutat a kétkerekűek, a görkorik és a villanyrollerek sem. Utóbbiak egyébként szintén életjeleket mutatnak: a citromzöld kormányos bérjárgányok ismét feltűntek a budapesti utcákon.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.