– Az elmúlt néhány év alatt ön a harmadik elnöke a hivatalnak, ami arra utal, hogy a hatóság átalakul. Mi indokolja a változtatásokat?
– A gazdaság szerkezetének módosulása és az új tendenciák teljesen új kihívások elé állítják a hivatalt, ezért fel kell frissíteni a szerepéről alkotott képet. Átalakult a kutatás-fejlesztés és innováció (K+F+I) területe, de az itt elért eredmények kereskedelmi és szolgáltatási hasznosítási módja is. Olyan új ágazatok is megerősödtek a hazai K+F+I-struktúrában, amelyek eddig nem kaptak kellő figyelmet. Ilyenek például a bio- és a nanotechológia, az anyagkutatás, a zöldenergia, az újrahasznosítás. Mindezek miatt a hivatalnak nagyon sok új feladata keletkezett.
– Hogyan alkalmazkodik az új kihívásokhoz a 124 éves, legrégebbi magyar hivatal?
– Elsődleges szempont, hogy a Magyarországon született tudást támogassuk úgy, hogy gazdaságélénkítő szerepet tölthessen be. Ehhez szolgáltató hivatalként kell fellépnünk, mégpedig a lehető legnagyobb mértékben digitális megoldásokkal támogatva a hatósági munkát. Segítenünk kell a K+F+I-vel foglalkozókat a gyártás és a hasznosítás, a kereskedelem területén is, többek között ennek a kialakításán dolgoztunk az elmúlt egy év alatt.
– Sokaknak csak elképzelése van arról, mi a szellemi tulajdon jelentősége. Miért fontos valójában és mit jelent?
– Elsősorban rendkívüli versenyelőnyt jelent: a szellemi tulajdon óriási érték. Egy közelmúltbéli nemzetközi felmérésből kiderült, hogy a világ ötszáz vezető cégének értékét átlagosan 87 százalékban a szellemi vagyon határozza meg. A szellemi tulajdon jelentőségét a magyar vállalatok nem mindig ismerik fel, ezért versenyhátrányba kerülnek. Előfordulhat, hogy a le nem védett szellemi tulajdont logóstul, gyártási technológiástul, dizájnostul rövid időn belül ellopja egy másik ország cége, és a hazai feltalálót, innovátort semmi nem védi meg ettől. Szerencsére a magyar vállalkozások az utóbbi években felismerték, hogy legalább a logót le kell védetni a külpiacra lépés előtt. De a szaktárcákkal együtt sok energiát fordítunk arra, hogy a vállalkozások megismerjék az ebben rejlő hazai és nemzetközi lehetőségeket.