Mágneses elven működő, vagyis súrlódásmentes, emiatt kifejezetten csendes és energiatakarékos vasúti összeköttetést javasol létrehozni a Kereszténydemokrata Unió (CDU) kormánypárt Berlin belvárosa és a Brandenburg repülőtér között. A tervek szerint október végén nyíló légikikötőhöz jelenleg is vezet vasúti pálya, ám Kai Wegner, az CDU berlini elnöke azzal indokolta az új beruházás szükségességét, hogy fenntartható közlekedési fordulatra van szükség, ami pedig csak vonzó tömegközlekedéssel működik. A CDU újra kívánja fogalmazni a mobilitás jövőjét. – A mágneses technológiával ellátott magasvasút fároszként mutatja az utat Berlinnek – mondta Wegner.
A CDU által javasolt megoldást egy nürnbergi gyártó, a Max Bögl szállíthatná, amelynek honlapja szerint a technológia előnye, hogy nem igényel felsővezetéket, vezethetik a felszínen, a felszín felett vasbeton konzolokon vagy a felszín alatt, alagútban. Egy-egy jármű tizenkét méter hosszú, 2,85 méter széles, és szerelvényenként 121 utast szállíthat. A szerelvények a városi környezetben nem keltenek sem zajt, sem rezgéseket. Az irányítási rendszer automata, azaz vezető nélkül közlekedik, és óránként akár 150 kilométeres sebességet is elérhet. A gyártó azt ígéri, hogy a pályát gyorsan és a környezet zavarása nélkül megépítik. A CDU szerint a kilométerenkénti költség körülbelül harmincmillió euró. A mágneses vonat tehát lényegesen olcsóbb, mint az új metróvonalak, amelyek egy kilométerre eső költsége meghaladja a 200 millió eurót. Németországban van hagyománya a maglev-technológiának, az 1990-es évekig itt fejlesztették ki a Transrapid nevű mágneses vasutat. 2003-ban egy vasútvonalat építettek Sanghajban, azonban a müncheni reptéri transzfer terveit végül nem valósították meg.

Fotó: REUTERS/Fabrizio Bensch
Ugyanakkor a beruházás kényelmetlen kérdéseket is felvet. Először is azt, hogy jelenleg van működő kötöttpályás kapcsolata a városnak a Brandenburg repülőtérhez. Mi több, a vasútvonal időben, vagyis 2011-re elkészült, és azóta üzemképes. És működik is, ellentétben magával a repülőtérrel, amely botrányos körülmények között nem tudott határidőre elkészülni. Csakhogy meglehetősen bizarr módon működik, azaz szellemvasútként: utasok nélkül. A vasúti technológia ugyanis megkívánja, hogy ha minimális forgalom mellett is, de járjanak a vonatok, így biztosítható a karbantartás és a folyamatos készenléti állapot.