Alapjaiban alakíthatja át az a minapi bírósági döntés a személygépkocsik fedélzeti kezelőszerveinek a fejlesztését, amely kimondja: nem lehet vezetés közben érintőképernyőt használni!
Az ember és gép közötti kommunikáció rengeteget fejlődött az utóbbi évtizedekben. Az egyszerűség kedvéért mondjuk azt, hogy a 20. századi gépeket túlnyomórészt mechanikus kezelőszervekkel: kapcsolókkal, fogantyúkkal, pedálokkal irányítottuk, a 21. századra azonban megszűnt a fizikai kapcsolat, és elektronikus jelek vették át a helyüket. Az okostelefonok térnyerésével pedig mindenütt másutt is általánosan használt eszköz lett az érintőképernyő.
A személyautók esetében ez azt jelenti, hogy amíg a múlt századi autót a funkciókhoz rendelt számos kapcsolóval irányítottuk, a mai kocsik egyre több feladatot gyűjtenek egybe a menürendszerben. Így aztán a műszerfalat nem borítja gomb- és kapcsolórengeteg, csak egy nagy képernyő van, ahol mindent megtalálni. A kezelőfelületek, menürendszerek ismertek az okostelefonokból, csakhogy a mobiltelefonok szoftvereit arra fejlesztették, hogy a használó folyamatosan nézze azokat, míg a járművezető csak rá-rápillanthat.

Fotó: Reuters
Ebből az ellentmondásból fakadt az ügy, amelyben a pórul járt sofőr tavaly márciusban heves esőben a Teslájának a tabletjén próbálta beállítani az ablaktörlőt. A kormányoszlopon lévő kezelőszervvel csak ki-be kapcsolható, gyorsabbra állítani a menüből lehet. Miközben ezzel volt elfoglalva, tekintetét levette az útról és balesetet szenvedett. A karlsruhei bíróság első fokon pénzbüntetésre ítélte, amit az autós nem akart elfogadni, hiszen nem játszott a menüben, hanem csak ki szeretett volna látni a szélvédőn. A német fellebbviteli bíróság felülvizsgálta az elsőfokú ítéletet. Az indoklás szerint túlzottan sokáig kell a tekintetet levenni az útról ahhoz, hogy biztonságosan kezelhető legyen az autó menüje.
Ennek a döntésnek messzemenő következményei lehetnek minden gyártóra nézve, hiszen az a veszélyes trend, hogy mindent érintőképernyővel lehet szabályozni, az olcsó és egyszerű autókban is kezd megjelenni. Könnyen lehet, hogy az ilyen ítéletek hatására megfordul a trend.