Érintőképernyős telefonok négy kerékre szerelve

Alapjaiban alakíthatja át egy bírósági döntés a személygépkocsik fedélzeti kezelőszerveinek a fejlesztését.

2020. 08. 18. 14:57
The interior of a Tesla Model 3 electric vehicle is shown in Moscow
Óriásit fejlődött az elmúlt időszakban az ember és a gép közötti kommunikáció Fotó: Evgenia Novozhenina Forrás: Reuters
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alapjaiban alakíthatja át az a minapi bírósági döntés a személygépkocsik fedélzeti kezelőszerveinek a fejlesztését, amely kimondja: nem lehet vezetés közben érintőképernyőt használni!

Az ember és gép közötti kommunikáció rengeteget fejlődött az utóbbi évtizedekben. Az egyszerűség kedvéért mondjuk azt, hogy a 20. századi gépeket túlnyomórészt mechanikus kezelőszervekkel: kapcsolókkal, fogantyúkkal, pedálokkal irányítottuk, a 21. századra azonban megszűnt a fizikai kapcsolat, és elektronikus jelek vették át a helyüket. Az okostelefonok térnyerésével pedig mindenütt másutt is általánosan használt eszköz lett az érintőképernyő.

A személyautók esetében ez azt jelenti, hogy amíg a múlt századi autót a funkciókhoz rendelt számos kapcsolóval irányítottuk, a mai kocsik egyre több feladatot gyűjtenek egybe a menürendszerben. Így aztán a műszerfalat nem borítja gomb- és kapcsolórengeteg, csak egy nagy képernyő van, ahol mindent megtalálni. A kezelőfelületek, menürendszerek ismertek az okostelefonokból, csakhogy a mobiltelefonok szoftvereit arra fejlesztették, hogy a használó folyamatosan nézze azokat, míg a járművezető csak rá-rápillanthat.

Óriásit fejlődött az elmúlt időszakban az ember és a gép közötti kommunikáció
Fotó: Reuters

Ebből az ellentmondásból fakadt az ügy, amelyben a pórul járt sofőr tavaly márciusban heves esőben a Teslájának a tabletjén próbálta beállítani az ablaktörlőt. A kormányoszlopon lévő kezelőszervvel csak ki-be kapcsolható, gyorsabbra állítani a menüből lehet. Miközben ezzel volt elfoglalva, tekintetét levette az útról és balesetet szenvedett. A karlsruhei bíróság első fokon pénzbüntetésre ítélte, amit az autós nem akart elfogadni, hiszen nem játszott a menüben, hanem csak ki szeretett volna látni a szélvédőn. A német fellebbviteli bíróság felülvizsgálta az elsőfokú ítéletet. Az indoklás szerint túlzottan ­sokáig kell a tekintetet levenni az útról ahhoz, hogy biztonságosan kezelhető legyen az autó menüje.

Ennek a döntésnek messzemenő következményei lehetnek minden gyártóra nézve, hiszen az a veszélyes trend, hogy mindent érintőképernyővel lehet szabályozni, az olcsó és egyszerű autókban is kezd megjelenni. Könnyen lehet, hogy az ilyen ítéletek hatására megfordul a trend.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.