Az elmúlt években meredeken emelkedő budapesti ingatlanárak és az önálló, kertes házak iránti kereslet növekedése ismét népszerűvé tette az agglomeráció településeit. Az OTP Ingatlanpont Budapest vonzáskörzetében dolgozó tanácsadói szerint a járványhelyzet következtében átalakuló munkavégzési szokások felerősítették, felgyorsították ezt a folyamatot, az új otthont keresők közül egyre többen akarnak kiköltözni a főváros vonzáskörzetébe.
A cég elemzése szerint a lakáspiac tavalyi megtorpanása Budapesten 19, a környékbeli településeken mérsékeltebb, 13 százalékos csökkenést okozott az adásvételek számában. Ráadásul míg a fővárosban már jelentősen mérséklődik a drágulás,
tavaly a budapesti agglomeráció csupán egyetlen településén, Visegrádon mértek enyhe csökkenést, 14 településen viszont legalább negyedével drágultak az ingatlanok. Ezek négy kivételével – Budakeszi, Budaörs, Pomáz, Vác – az agglomeráció déli és keleti szektorában helyezkednek el.
– Az első nagy kiköltözési hullám a fővárosból még a 90-es években kezdődött meg. Akkor a drágább nyugati településeken ugrott meg a forgalom. Most, az országos folyamatoknak megfelelően, az olcsóbb déli és keleti települések a keresettebbek – mutatott rá Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.
A vevők nagy része továbbra is Budapest belső kerületeiből érkezik, ami a home office általánossá válásával még erőteljesebbé vált. A csok és az államilag támogatott hitelkonstrukciók megjelenésével egyre több fiatal keres családi otthont az agglomerációban.
Kulcs a közlekedésfejlesztés
A kiköltözőknek ugyanakkor mindenképp érdemes figyelembe venni az ingázással, közlekedéssel járó kihívásokat, az oktatási intézmények elérhetőségét vagy a kulturális kínálatot.
Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára éppen a közlekedésfejlesztést nevezte a minap az egyik kulcsterületnek. Szerinte a HÉV-vonalak korszerűsítésére és az elővárosi vasútvonalak fejlesztésére van szükség. A távlati cél az, hogy az elővárosi állomásokról óránként négy vonat indulhasson Budapestre, három metróvonallal kapcsolatot teremtve, és mindezt egységes jegyrendszerrel lehessen igénybe venni.