Az ország keleti részében folytatódik a Dunántúlon megkezdett vasúti kínálatbővítési és költségcsökkentési folyamat, vasárnaptól az észak-magyarországi és az észak-alföldi vasútvonalakon több vonat áll forgalomba, olcsóbban lehet majd itt is utazni – jelentette be Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára szerdán, sajtótájékoztatón Budapesten.
Kiemelte, a kormány 2010 óta jelentős erőforrásokat mozgósított a kötött pályás infrastruktúra és járműállomány korszerűsítésére, 2016 után több mint ezernyolcszáz-milliárd forintot fordított a már befejezett, kivitelezés alatt álló vagy előkészületben lévő vasúti beruházásokra.
Hozzátette, a következő európai uniós pénzügyi ciklus egyedülálló lehetőséget teremt a magyar vasút helyzetének megszilárdítására, várakozások szerint 2021-től Magyarország számára összesen akár kétezer-milliárd forint állhat rendelkezésre vasúti beruházásokra.
Az államtitkár elmondta, a várható források sikeres lekötésére a kormány a nyár végén 32 milliárd forintot biztosított húsz vasúti fejlesztés előkészítéséhez, tervezéséhez.
Egyebek mellett elkészülhetnek a Hatvan–Füzesabony szakasz és a kapcsolódó vonalak fejlesztési, valamint a Debrecen–Nyíregyháza szakasz korszerűsítési tervei. Az előkészítési projektek mintegy ezermilliárd forint értékű kivitelezési munka megkezdését alapozhatják meg, lehetőség szerint már 2022 elejére – tette hozzá Mosóczi László.
Az államtitkár hangsúlyozta, hogy a kormány a nemzeti vasúttársasággal azon dolgozik, hogy 2030-ra teljes körűen kiépüljön a korszerű és átjárható hazai vasúti törzshálózat.
Mosóczi László szólt arról is, hogy a vasúti fejlesztések haszna egyebek közt az, hogy több vonatot, sűrűbben, gyorsabban, kiszámíthatóan lehet közlekedtetni.
Az infrastruktúra fejlesztése mellett fontos versenyképességi eleme az ár alakulása, ezért egyszerűbb, egységes tarifával, olcsóbb eljutási lehetőséggel teszik vonzóbbá a vasutat az utasoknak.
Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója kiemelte, a vasúttársaság rendszerszintű változást hajt végre, amely egy hónappal ezelőtt kezdődött egyes dunántúli vonalakon. Ezeknél csaknem tíz százalékkal tudták csökkenteni a vasúti menetjegyek árát, és azóta mintegy harmincezren váltottak olcsóbban jegyet az érintett szakaszokon.