Több környezettudatos gumibitumen készül Zalaegerszegen

Tartósabb, halkabb útburkolat készül az évente keletkező gumiabroncs-hulladék tíz százalékából.

2020. 10. 19. 16:32
A Green Tyre gumiabroncs-feldolgozó Marcaliban. Innen kerül a gumiapríték a zalai gyárba Forrás: Mol Nyrt.
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elkészült a Mol Zalai Finomítójában az évi húszezer tonna gumibitumen gyártására képes új üzem. A gumibitumenből készült utak tartósabbak, mivel kisebb a kátyúk és nyomvályúk kialakulásának esélye a hagyományos bitumennel készült utakhoz képest. A gumibitumen előállításához használt gumiabroncsokat hasznosítanak újra – közölte lapunkkal a magyar energetikai vállalat.

Újrahasznosítás

Az új üzem naponta mintegy 96 tonna gumibitument termelhet, ami az építési szezont figyelembe véve éves szinten húszezer tonna útépítési alapanyagot jelent. Ebből kétszáz kilométer kétszer egy sávos új főutat lehet megépíteni vagy hatszáz kilométer kétszer egy sávos út felső rétegét lehet felújítani.

A Green Tyre gumiabroncs-feldolgozó Marcaliban. Innen kerül a gumiapríték a zalai gyárba
Fotó: Mol Nyrt.

A gumibitumen gyártásához évi háromezer tonna gumiőrleményt használnak fel, ehhez mintegy félmillió használt gumiabroncsot anyagában hasznosítanak újra. Ez a mennyiség az évente keletkező hazai gumiabroncs-hulladék nyolc-tíz százaléka.

Halkabb, tartósabb, kátyúmentes

A gumibitumennel épült aszfaltutak tartósabbak, élettartamuk másfélszerese a normál bitumenből készültekéhez képest. A gumibitumen ásványi anyaghoz való kiváló tapadása csökkenti a kátyúk kialakulásának esélyét, és nagyobb terhelhetősége miatt a nyomvályúsodási hajlam is kisebb. Ezáltal az utak fenntartási költsége is csökkenhet.

Lakóövezetek közelében fontos szempont lehet, hogy használatával lényegesen kisebb menetzaj érhető el, ami jelentősen csökkenti a környezet zajterhelését.

 

A zalai üzem, a háttérben az üzemcsarnokkal
Fotó: Mol Nyrt.

– A napi 96 tonnás kapacitás elegendő a nagyobb volumenű útépítési munkálatokhoz is, sőt, a környező országokban is új üzleti lehetőségeket aknázhatunk ki – mondta Zsinkó Tibor, a Mol Magyarország downstream ügyvezető igazgatója. – Mivel a kémiailag stabilizált gumibitumen a Mol szabadalma, így hasznosítási lehetőséget jelenthet a licensz értékesítése is, amelyhez az új üzem kiváló referenciát jelent. A húszezer tonna termelés a hazai útépítési bitumenigény mintegy tíz-tizenöt százalékát fedi le, azaz minden adott ahhoz, hogy a gumibitumenes utak elterjedjenek – magyarázta a cégvezető.

Kapacitásnövelés a bővülő keresletre

A Zalai Finomítóban 2012-ben avatták fel a ma is működő, kisebb, évi ötezer tonna kapacitású gumibitumen kísérleti üzemet. A megnövekedett keresleti igényekre reagálva 2019 tavaszán új üzem építése kezdődött. Az új üzem hozzájárul a Zalai Finomító hatékony üzemeltetéséhez és a jelenleg mintegy száz dolgozót foglalkoztató finomító munkahelyeinek megőrzéséhez is. A három milliárd forintos beruházás 75 százalékát a Mol saját forrásból biztosította, 25 százalékát pedig állami támogatásból, a Nagyvállalati beruházási támogatási programból.

Az elmúlt nyolc évben mintegy 150 kilométer útszakasz épült vagy újult meg Magyarországon a gumibitumen felhasználásával, többek közt a pesti alsórakpart XIII. kerületi szakaszának másfél kilométer hosszú része, a Budaörsi út, a Villányi elkerülő út illetve az M25-ös autópálya egy szakasza. Az új gyártókapacitás belépésével ennek többszörösére van lehetőség.

Egyetem és vállalat összefogása

A Mol és a Pannon Egyetem közösen fejlesztette ki a kémiailag stabilizált gumibitument, amely a normál útépítő bitumennel azonos módon használható fel. 2009-ben szabadalmi oltalmat nyert, majd 2014-ben elnyerte a környezetbarát termék védjegyet is. A termék számos hazai és nemzetközi elismerésben részesült. Többek között 2015-ben elnyerte a Környezetvédelmi Innovációs díjat a Magyar innovációs nagydíj pályázaton, 2016-ban Manchesterben pedig nemzetközi mezőnyben, huszonhárom pályázó közül megkapta az IChemE (Vegyészmérnökök Nemzetközi Intézete) 2016 Innovatív terméke díját. Az USA-ban a gumibitument az útépítés helyszínén készítik, mivel pár órán belül fel kell használni a gumiszemcsék kiválása miatt, emellett az aszfalt gyártása is speciális berendezéseket igényel. A Mol technológiája viszont biztosítja, hogy a gumibitumen szállítható, tárolható és később is felhasználható marad, így nagyüzemileg gyártható és az előállítás helyszínétől távol is felhasználható.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.