Három hónappal azután, hogy a nyomozók rajtaütöttek a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) és az Iveco irodáin, több száz járműtulajdonos vádat emelt a két gyártó ellen.
A frankfurti főügyészség közlése szerint eddig körülbelül 300 pert kezdeményeztek, de a számuk folyamatosan gyarapodik
– tette közzé az AutomobilWoche.de. Az esetek körülbelül 90 százaléka Fiat-Iveco meghajtással rendelkező lakóautókkal kapcsolatos.
A német ügyészség júliusban rendelt el házkutatást a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) és a CNH Industrial irodáiban Németországban, Olaszországban és Svájcban. A Fiat, az Alfa Romeo, a Jeep járműveibe, továbbá a CNH által gyártott Iveco teherautókba is kerülhetett olyan motor, amely a kibocsátási értékeket meghamisító szoftvert alkalmaz – közölte a frankfurti ügyészség.
A személyautók esetében az 1,3, illetve 1,6 literes Multijet motorok voltak érintettek.
A nyomozás kilenc személy ellen folyik, 2014 és 2019 közötti tevékenységük kapcsán. A vizsgálat a kipufogógáz-tisztító rendszerrel kapcsolatos. A nyomozók átkutatták az FCA Germany frankfurti, az Iveco ulmi székhelyét, valamint más olaszországi és svájci ingatlanokat. Kilenc vádlott továbbra is a figyelem középpontjában áll, három a Fiat Chrysler-től és hat a CNH Industrial testvércégtől, amelyhez az Iveco haszongépjármű-márka tartozik. A nyomozók felhívták az érintett járművek vevőit, hogy jelentkezzenek a rendőrségen.

Fotó: MTI
Az Euro 5 és 6 kibocsátású motorok a Fiat, a Jeep és az Alfa Romeo járművek egész sorában megtalálhatók a kisautóktól a kisteherautókig, valamint az Iveco haszonjármű modelleknél is.
A nyomozók szerint csak Németországban több mint 200 000 jármű érintett, köztük számos speciális típus, például a lakóautók. Ezek a többnyire nyaraláshoz, kempingezéshez kifejlesztett eszközök önjáró alvázára, vagyis a motorral, váltóval, futóművel és utaskabinnal szerelt alapokra építik a speciálisan ezzel foglalkozó cégek a konyhával, fürdővel, hálóval ellátott felépítményt.
A mozgatásukról a kisteherautók alapjául szolgáló alváz gondoskodik, az itt alkalmazott dízelmotorok kibocsátásával kapcsolatos a vád. Eszerint a szoftverek úgy vannak beállítva, hogy a nitrogén-dioxid-kibocsátás határértékeit csak a próbapadon tartsák be.
Ha bebizonyosodik az adathamisítás, annak rendkívül komoly következményei lehetnek az FCA cégcsoport számára. Emlékezetes, hogy Volkswagen 2015 őszén ismerte be, hogy illegális szoftverek használatával meghamisították a cég által gyártott dízelautók károsanyag-kibocsátási mutatóit. Idén májusban megállapodást kötött a német igazságszolgáltatással a Volkswagen: hajlandó kilenc millió eurót fizetni azért cserébe, hogy lezárulhasson a jogi eljárás a cég elnöke és vezérigazgatója ellen. A dízelbotrány miatt indított vizsgálatokon más gyártóknál is kimutattak hasonló szabálytalanságot. Az Opel százezer dízelautójánál derült ki a manipuláció.
A Mercedes-Benz anyavállalata, a Daimler júliusban jelentette be, hogy több mint kétmilliárd dollárt fizet ki büntetésként és kártérítésként a dízelautókat érintő csalás és félrevezetés ügyében. Az említetteken kívül a sajtóban több más európai gyártó nevét kapcsolatba hozták a csaló szoftverekkel.