A Fiat-dízelek is hazudtak a kipufogógáz tisztaságáról

Több száz járműtulajdonos perelte be a Fiat és az Iveco gyártókat Németországban, miután kiderült, hogy a cég által gyártott MultiJet dízelmotorok vezérlőszoftvere hasonlóképpen manipuláta a kipufogógázokról szóló adatokat, mint a VW-ké. A legtöbb ilyen motort kempingezésre szánt lakóautókban használták.

2020. 11. 03. 7:45
Mérik a kipufogógáz összetételét a szervizben
Mérik a kipufogógáz összetételét a szervizben Fotó: MTI
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Három hónappal azután, hogy a nyomozók rajtaütöttek a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) és az Iveco irodáin, több száz járműtulajdonos vádat emelt a két gyártó ellen.

A frankfurti főügyészség közlése szerint eddig körülbelül 300 pert kezdeményeztek, de a számuk folyamatosan gyarapodik

– tette közzé az AutomobilWoche.de. Az esetek körülbelül 90 százaléka Fiat-Iveco meghajtással rendelkező lakóautókkal kapcsolatos.

A német ügyészség júliusban rendelt el házkutatást a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) és a CNH Industrial irodáiban Németországban, Olaszországban és Svájcban. A Fiat, az Alfa Romeo, a Jeep járműveibe, továbbá a CNH által gyártott Iveco teherautókba is kerülhetett olyan motor, amely a kibocsátási értékeket meghamisító szoftvert alkalmaz – közölte a frankfurti ügyészség.

A személyautók esetében az 1,3, illetve 1,6 literes Multijet motorok voltak érintettek.

 

A nyomozás kilenc személy ellen folyik, 2014 és 2019 közötti tevékenységük kapcsán. A vizsgálat a kipufogógáz-tisztító rendszerrel kapcsolatos. A nyomozók átkutatták az FCA Germany frankfurti, az Iveco ulmi székhelyét, valamint más olaszországi és svájci ingatlanokat. Kilenc vádlott továbbra is a figyelem középpontjában áll, három a Fiat Chrysler-től és hat a CNH Industrial testvércégtől, amelyhez az Iveco haszongépjármű-márka tartozik. A nyomozók felhívták az érintett járművek vevőit, hogy jelentkezzenek a rendőrségen.

 

Mérik a kipufogógáz összetételét a szervizben
Fotó: MTI

 

Az Euro 5 és 6 kibocsátású motorok a Fiat, a Jeep és az Alfa Romeo járművek egész sorában megtalálhatók a kisautóktól a kisteherautókig, valamint az Iveco haszonjármű modelleknél is.

 

A nyomozók szerint csak Németországban több mint 200 000 jármű érintett, köztük számos speciális típus, például a lakóautók. Ezek a többnyire nyaraláshoz, kempingezéshez kifejlesztett eszközök önjáró alvázára, vagyis a motorral, váltóval, futóművel és utaskabinnal szerelt alapokra építik a speciálisan ezzel foglalkozó cégek a konyhával, fürdővel, hálóval ellátott felépítményt.

 

 

A mozgatásukról a kisteherautók alapjául szolgáló alváz gondoskodik, az itt alkalmazott dízelmotorok kibocsátásával kapcsolatos a vád. Eszerint a szoftverek úgy vannak beállítva, hogy a nitrogén-dioxid-kibocsátás határértékeit csak a próbapadon tartsák be.

Ha bebizonyosodik az adathamisítás, annak rendkívül komoly következményei lehetnek az FCA cégcsoport számára. Emlékezetes, hogy Volkswagen 2015 őszén ismerte be, hogy illegális szoftverek használatával meghamisították a cég által gyártott dízelautók károsanyag-kibocsátási mutatóit. Idén májusban megállapodást kötött a német igazságszolgáltatással a Volkswagen: hajlandó kilenc millió eurót fizetni azért cserébe, hogy lezárulhasson a jogi eljárás a cég elnöke és vezérigazgatója ellen. A dízelbotrány miatt indított vizsgálatokon más gyártóknál is kimutattak hasonló szabálytalanságot. Az Opel százezer dízelautójánál derült ki a manipuláció.

A Mercedes-Benz anyavállalata, a Daimler júliusban jelentette be, hogy több mint kétmilliárd dollárt fizet ki büntetésként és kártérítésként a dízelautókat érintő csalás és félrevezetés ügyében. Az említetteken kívül a sajtóban több más európai gyártó nevét kapcsolatba hozták a csaló szoftverekkel.

A Fiat számára különösen kellemetlen lehet a botrány kirobbanása, miután jelenleg is folyik az FCA cégcsoport és a francia PSA összeolvadási folyamata. A hírek szerint az EU nem támaszt versenyjogi kifogást az európai-amerikai érdeltségű gyártó, új nevén a Stellantis létrejötte ellene, amely a világ a negyedik legnagyobb autóipari konszernje lesz, évente 8,7 millió autóval.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.