A rossz privatizáció miatt akadt el a ferihegyi repülőtéri vasút ügye

Elakadt a ferihegyi reptér vasúti fejlesztése, s bár a kormány és a Budapest Airport között létrejött egy megállapodástervezet, azonban ezt máig nem írták alá. Az okokról a Miniszterelnökség és a reptérkezelő egymásnak ellentmondóan nyilatkozott. Bár a BA több alkalommal leszögezte, nem kér pénzt a vasúti pálya átvezetéséért, a megállapodás szövegében ezt nem kívánták rögzíteni.

2020. 11. 04. 7:45
Vitézy Dávid állítja, az üzemeltető cáfolja, hogy bérleti díjat kérnének az új pálya átvezetéséért Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csaknem két éve, tavaly január óta tudjuk, hogy a reptéri vasút megvalósítása akadályba ütközött Ferihegyen. Homolya Róbert, a nemzeti vasúttársaság első embere nyilatkozta akkor, hogy bár a tervek – a MÁV megrendelésére – készen állnak, a fő kérdés az, hogy a privatizált reptér kezelője milyen beavatkozáshoz járul hozzá. A reptér-üzemeltető ugyanis mondhatja azt, hogy nem engedi a vasúti pálya átvezetését a területén. Bár a Budapest Airport (BA) akkor is tiltakozott, hogy bármiben akadályozná a fejlesztés megvalósítását, a tény az, hogy ebben az ügyben nem történt változás, a program nem haladt előre.

Időközben megalakult a Budapest Fejlesztési Központ (BFK), amelyet Vitézy Dávid vezet, aki részt vett a kormány képviseletében a reptér üzemeltetőjével folytatott tárgyalásokon. Vitézy több fórumon beszélt ezekről, legutóbb október 28-án, a HungaroControl HC Cafe beszélgetésében részletesen ismertette a probléma jellegét. A BFK első embere azt mondta:

az a probléma, hogy a repülőteret működtető BA-val korábban úgy kötöttek sok évtizedre szóló megállapodást, hogy a szerződésbe nem került bele, hogy a területen biztosítani kell a vasút építését. A cég pedig, amelynek komoly bevétele van a taxiforgalomból, sőt a BKK buszainak jegyeladásaiból is százalékot kap, csak bérleti díj fejében engedélyezné a vasút építését.

Vitézy Dávid állítja, az üzemeltető cáfolja, hogy bérleti díjat kérnének az új pálya átvezetéséért
Fotó: Kurucz Árpád

Lapunkat a BA már korábbi cikkünk miatt arra kérte, közöljük cáfolatát arról, hogy bérleti díjat kérne. A BFK vezetőjének nyilatkozata után ismét kérdést tettünk fel a reptérkezelőnek. A cég ismételten megerősítette, hogy a repülőtéri vasútvonal megépítését teljes mértékben támogatja, és egyben határozottan cáfolta, hogy a területért bérleti díjat számolna fel. Azt írták, hogy a repülőteret a belvárossal összekötő vasútvonal megépítéséről egyetértés született a kormány és a BA közös munkacsoportjában még a nyáron, az aláírásra váró, repülőtéri fejlesztéseket tartalmazó megállapodástervezet nem tartalmaz bérleti díjra vonatkozó kitételeket.

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret kezelő cég azonban nem teljesen arra válaszolt, amit kérdeztünk.

Egészen pontosan úgy fogalmaztunk, hogy nyilatkozzanak arról, szerepel-e a megállapodástervezet szövegében az, hogy a BA nem kér bérleti díjat a vasúti pálya átvezetéséért. Válaszuk, amely szerint a megállapodás nem tartalmaz a bérleti díjra vonatkozó kitételeket, nem jelenti azt, hogy adott esetben a tulajdonosok – két kanadai és egy szingapúri cég – eltekintenek ettől a bevételtől. Az említett videóban Vitézy Dávid úgy fogalmazott: reméli, idővel jobb belátásra lehet bírni a tulajdonosokat.

A reptérre vezető vasútvonal megvalósításáról már több terv szóba került. Az a változat, amelyet a BFK támogat, kétvágányú, villamosított mellékvonal, amely a Kőbánya-Kispest vasútállomás után ágazik el a Budapest–Cegléd–Szolnok fővonalból, érinti – minden bizonnyal a föld alatt – Ferihegy 2-t, majd Monor térségében csatlakozik ismét a 100a vonalhoz. A koncepció lényege, hogy a reptéri megálló az országos vasúti hálózat része, ahol nemcsak a fővárosból érkező vonatokat fogadják, hanem átszállás nélkül elérhető majd a magyar nagyvárosokból és a nemzetközi járatoknak is. Így a reptéri utasok óránként tíz járattal juthatnának el a fővárosba.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.