Jelentős korszakhatár az idei év a vasúti közlekedésben, hiszen Cegléd és Vác felé munkába álltak az első emeletes motorvonatok a hazai hálózaton. A 600 ülőhelyes, Stadler KISS típusú járművekből összesen negyven érkezik várhatóan 2022 végéig. Budapest elővárosi forgalmában így két-három éven belül mindenütt korszerű, tiszta és kényelmes motorvonatok szállítják majd az utasokat – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium.
A tárca emlékeztetett: a MÁV a távolsági és nemzetközi járműállomány minőségi cseréje érdekében kormányzati támogatással készíti új generációs InterCity járműveit. A külföldön is versenyképes, saját fejlesztésű és gyártású kocsik vonzóbbá teszik a környezetkímélő vasúti közlekedést az utasoknak. Az első két ütemben tervezett, összesen 90 belföldi és nemzetközi IC+ kocsiból mostanáig félszáz már forgalomba is állt.

Fotó: Havran Zoltán
Több járattal és olcsóbb utazással nőtt a közösségi közlekedés vonzereje a dél-dunántúli és az észak-magyarországi, észak-alföldi térség nagyvárosai felé. A menetrendi kínálatbővítést a székesfehérvári, dél-balatoni vonalon korábban elvégzett és a Rákos–Hatvan között még zajló pálya-korszerűsítések alapozták meg. Kényelmesebb és kevesebbe kerül a vonatozás Budapestről például Egerbe, Keszthelyre, Nagykanizsára, Szombathelyre, Veszprémbe és Zalaegerszegre is.
Idén elkészült a GSM-R vasúti rádiós távközlési rendszer első üteme mintegy 935 kilométeren. Decemberben indult a vonatközlekedés felügyeletének ellátására elsőként kiépített hazai ETCS L2 rendszer próbaüzeme Ferencváros és Székesfehérvár között. A munkálatok más viszonylatokon is zajlanak, így egyre több, erre alkalmas pályaszakaszon haladhatnak majd akár 160 km/órás sebességgel a szerelvények – írta a minisztérium.
A tervezéssel megkezdődött a Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának kapacitásbővítő korszerűsítése is. A nemzetközi vasúti átjárhatóság fejlesztésére a Kelenföld–Hegyeshalom vonalon egy nyári döntéssel nyert támogatást Magyarország az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) forrásaiból.
A magyar és az osztrák főváros közötti vasúti kapcsolatot 25 milliárd forint értékű biztosítóberendezési, központi forgalomirányítási és egyéb rendszerfejlesztések gyorsítják majd jövő decembertől öt, 2023 végétől pedig összesen húsz perccel. A beruházás nyomán lehetővé válik a más elővárosi vonalakon népszerű zónázó menetrend bevezetése Budapest és Győr között is.