Sosem látott visszaesést hozott a koronavírus-járvány a légi közlekedési iparágban. Az elmúlt évben bevezetett korlátozások, valamint az utazási szokások változása miatt a magyar légi forgalmi szolgálat által felügyelt gépmozgások – tehát a hazai és a koszovói átrepülő gépek, a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre érkező, illetve onnan induló járatok, valamint a nem ellenőrzött légtérben közlekedő kisgépek – száma 2020-ban alig haladta meg a négyszázhúszezret – közölte lapunkkal a HungaroControl. Ezzel pedig jelentősen elmaradt a 2019-es évtől, amikor több mint egymillió repülőgép biztonságos közlekedését szavatolták a magyar irányítók.
Magyarország átrepülő forgalma a 2019-es rekordévhez képest tavaly közel 57 százalékkal mérséklődött, ez azt jelenti, hogy négyszázharmincezerrel kevesebb gép haladt át hazánk felett.
A Koszovó feletti magas légtér gépmozgásainak éves csökkenése is meghaladta az 55 százalékot – itt ötvenezer járat biztonságos közlekedését segítették a HungaroControl szakemberei. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér le- és felszálló forgalma pedig ennél is nagyobb mértékben, több mint 61 százalékkal esett vissza. 2020-ban volt olyan nap, amikor a korábbi években tapasztalt háromszáz járat helyett csupán tizenkilenc fordult meg a légikikötőben. A járványhelyzet a kisgépes repülésekre – az úgynevezett nem ellenőrzött légtér forgalmára – hatott a legkevésbé: ott 23 százalékos csökkenést regisztrált a hazai légi navigációs társaság.
Az Eurocontrol legkedvezőbb előrejelzése szerint a légi forgalom legkorábban 2024-re állhat vissza a 2019-es szintre. Ebben az esetben a HungaroControl az idén a 2019-es gépmozgások ötven-hatvan százalékával számolhat.
A légi irányítóknál is nagyobb visszaesést volt kénytelen elkönyvelni a budapesti repülőtér utasforgalma. Tavaly összesen 3 859 379 utast kezelt a budapesti repülőtér, ez 76,1 százalékkal kevesebb a 2019-es rekordhoz viszonyítva, a koronavírus-járvány miatt tehát több mint 12,3 millió utast vesztett a Budapest Airport az előző évhez képest.

Kirakodják az Antonov Airlines repülőgépéből a Kínából érkezett egészségügyi védőfelszereléseket. Az áruszállítás tartotta életben a légi közlekedést
MTI/Máthé Zoltán
Ezzel szemben a repülőtér cargo-forgalma 2020-ban rendkívül erősnek bizonyult. A légikikötőben az elmúlt évben 6118 légiáru-szállító járatot kezeltek, 17,6 százalékkal többet, mint 2019-ben. A légi áru mennyisége így 2020-ban elérte a 134 459 tonnát, mindössze 0,8 százalékos csökkenést regisztrálva az előző évhez képest.
Az év végére az amúgy is szárnyaló cargo-forgalom jelentős növekedést mutatott, a 2020 utolsó negyedévében szállított 38868 tonna légi áru nemcsak az előző év azonos időszakában kezelt mennyiséget haladta meg 4,28 százalékkal, hanem a valaha volt legerősebb negyedévet is jelenti.