A következő években sorra írhatják át a közlekedési tárcánál a vasúti menetrendeket, mert a felújított vonalakon a korszerű motorvonatok és mozdonyok vontatta szerelvények lényegesen rövidebb idő alatt érnek célba, mint most. Az ok, hogy
sorban üzembe helyezik majd a európai vonatbefolyásoló rendszer elemeit, és akkor a 160 vagy akár 180-200 kilométeres óránkénti sebességre is képes járművek (Flirt és KISS motovonatok, Siemens és Bombardier villanymozdonyok) kihasználhatják a képességeiket.
Persze ehhez kellett a vasúti infrastruktúra hardverének, vagyis a pályák és a járművek korszerűsítése vagy újakra cserélése. De kell a láthatatlan infrastruktúra, a digitális vezérlés használata is.
A vasúti forgalomirányítás alapszabálya, hogy egy adott vonalszakaszon egy időben csak egy vasúti eszköz tartózkodhat. Az idők során sokféleképpen érték el, hogy a mozdonyvezető – a vezér – pontosan tudja, szabad-e előtte a pálya vagy sem.
A vonatbefolyásoló rendszer szenzorai révén érzékeli, hogy a pálya melyik részén van jármű, hogy az merre, milyen sebességgel halad, és ennek megfelelően gyorsítja, lassítja vagy akár meg is állítja a vonatot.
Ismeri a mindenkor érvényes sebességkorlátozásokat is, és azt be is tartatja a vezetővel. A kommunikációs csatorna pedig a GSM-R, amely annyiban különbözik a mindannyiunk által használt mobil kapcsolattól, hogy minden körülmények között működőképesnek kell lennie, és akár 160 vagy 200 kilométeres óránkénti sebességnél sem hagyhat ki egyetlen pillanatra sem.

Fotó: MTI
Ennek a hálózatnak a tervezése, telepítése hosszú évtizedek óta zajlik, de most már kézzelfogható eredményhez vezetett. Az ünnepek előtt, a negyvenes számú, Kelenföld – Százhalombatta vasútvonalon helyezték üzembe az új elektronikus biztosítóberendezést, a korszerű utastájékoztatási- és távközlési rendszereket, valamint az ETCS pálya menti alrendszert is telepítették. Az ETCS (Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer) elsődleges feladata a vasúti forgalom biztonságának növelése. A Kelenföld–Százhalombatta szakaszra modern, emelt sebességű térköz és állomási elektronikus berendezéseket telepítettek – közölte a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF).
A 40a vonalon kiépült a központi forgalomirányító központ (KÖFI), mely lehetővé teszi a vonatforgalom teljes automatizálását, és nyomon követését, továbbá a forgalom egy központból történő irányítását és szabályozását. Az utasok kényelmét valós időben tájékoztató INFO oszlopok segítik és biztonságukat fejlett kamerarendszerek garantálják.
A lépés csak néhány héttel azután történt, hogy üzembe helyezték Magyarország elsőként elkészült ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszerét a Ferencváros és Székesfehérvár közötti vonalszakaszon. A NIF megbízásából 63 kilométer hosszan építette ki a Siemens Mobility. A rendszer előnye, hogy állandó információcserét lehetővé tevő kapcsolatot teremt az állomásokon, valamint a nyílt vonalon telepített és a fedélzeti berendezések között. A mozdonyvezető az utasításokat a nyílt pályán elhelyezett jelzők helyett a vezetőálláson elhelyezett kijelzőn kapja meg.