– A minszki traktorgyár a Belarus nevet viseli. Ezzel az országimázs megformálásában is nyílt szerepet vállalnak?
– Ennek történelmi gyökerei vannak. A Szovjetunió összeomlásáig az unió területén teljesítmény alapján építették ki a traktorgyártást: Minszkben ötven-száz lóerős traktorokat gyártottak, Harkovban százötven lóerős gépeket, Leningrádban (ma: Szentpétervár) a Kirov gyárban kétszázötven és afölötti teljesítményű mezőgazdasági gépeket. A traktorokat központosítva a Traktorekszport értékesítette, amelynek még az Egyesült Államokban és Kanadában is volt irodája. Az egész terméksor együttesen viselte a Belarus márkanevet, annak ellenére, hogy volt traktor, amely Leningrádban vagy Taskentben gurult le a gyártósorról. A Szovjetunió felbomlása után volt egy időszak a kilencvenes években, amikor az MTZ (Minszki Traktorgyár) márkanevet használtuk, de a kétezres években visszatértünk a Belarus brandhez.
– Korábban a világ minden tizedik traktora minszki traktor volt. Hogyan változtak a gyár pozíciói az elmúlt évtizedekben?
– Tavaly 32 ezer traktort gyártottunk le, gyakorlatilag annyit, mint 2019-ben. Ennek a 95 százaléka exportra készült: leginkább Oroszországnak, Ukrajnának, Kazahsztánnak és más országoknak. A 80-130 lóerős traktorok között a régióban gyakorlatilag nincs versenytársunk. Az elmúlt időszakban a gyártmányaink nagyon sikeresek lettek Pakisztánban. Az Európai Unióban évente csaknem kétezer-ötszáz egységet értékesítünk.
A legfontosabb partnereink között van Magyarország, Lengyelország és Románia. Voltak idők, amikor évi háromezer traktort exportáltunk Magyarországra, tavaly a magyar piacon mintegy ötszáz eladott egységgel másodikok voltunk a John Deere 685 értékesített darabja után.
De jelen vagyunk a nyugat-európai országokban is: Németországba például évi száz egységet exportálunk. A verseny kiélezettebbé válik, folyamatosan fejlődnünk kell, hogy megtartsuk a piacot és megfeleljünk az európai elvárásoknak.
– Az európai piacon ugyanakkor leginkább a volt keleti blokk országaiban erősek a pozícióik. Ez a korábbi kapcsolatoknak köszönhető?
– Ezekben az országokban már ismerik a gépeinket, megbíznak bennük, és többet vásárolnak. A nyugati országokban emellett más igények vannak a felszereltséget és a komfortot illetően, aminek komoly felára van.