Kínában már egymilliárd ember használja az internetet

Meglepően sokan vásárolnak online, és a netes egészségügyi szolgáltatások is népszerűek.

Fellegi Tamás Péter
2021. 02. 05. 18:01
Peking, 2020. július 20. A kínai Alipay mobilfizetési applikáció egy okostelefonon Pekingben 2020. július 20-án. Az Alipay platformját az Ant Financial pénzügyi szolgáltató csoport, a kínai óriás Alibaba Group leányvállalata mûködteti. Az Ant Csoport bejelentette, hogy részvényeinek elsõ nyilvános tõzsdei kibocsátását tervezi. Fotó: Ng Han-kuan Forrás: MTI/AP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A múlt év végén 989 millió internethasználó volt Kínában, számuk mostanra elérhette az egymilliárdot, miután a koronavírus-járvány kezdetétől év végéig 85 millió új felhasználó érkezett. Így a felhasználótábor nagyjából 350 millióval haladja meg a hasonló népességű India 640 milliósra becsült internetező közösségének számát, a különbség nagyobb, mint az Egyesült Államok teljes lakossága.

A szám jól mutatja, hogy micsoda gigantikus online piacról van szó, ráadásul tavaly 72 millióval, 782 millióra nőtt azok száma, akik online vásárlásra is használják a világhálót. A jövedelmek ugyan alacsonyabbak, mint a fejlett világban, de egyrészt az árak is jóval olcsóbbak, másrészt ennyi vásárló még kisebb egy főre jutó vásárlóerővel is óriási keresletet jelent. Az internethasználók csaknem 30 százaléka rendelkezik havi 5000 jüan vagy ennél nagyobb jövedelemmel (nagyjából 230 ezer forint, de ennek vásárlóértéke jóval magasabb, mint itthon).

A kínai Alipay mobilfizetési applikáció egy okostelefonon Pekingben 2020. július 20-án.
Fotó: MTI/AP

Egyre többen dolgoznak otthonról: míg júniusban a szám 147 millió volt, addig decemberben már 346 millió, ami több, mint az internetezők egyharmada. Míg a felhasználók 79 százaléka vásárolt az interneten, 94 százalékuk nézett videókat. Az egészségügyi felhasználás, vagyis leginkább az online orvosi konzultációk száma ugyanakkor a járvány kitörése után észlelt megugrás után az év végére visszaesett, míg júniusban 276 millió felhasználó vett igénybe ilyen szolgáltatást, addig év végére 215 millióra mérséklődött a szám. Az online oktatás különböző formái iránt is nagy volt a járvány idején a kereslet, ez is valamelyest mérséklődött.

Az mindenesetre jól látszik, hogy Kína népességének igen nagy hányada használja az internetet, sok esetben több mindenre és hatékonyabban, mint a nyugati felhasználók. Mind az online vásárlók aránya, mind az online egészségügyi szolgáltatásokat igénybe vevők aránya fejlett társadalom képét mutatja. Hozzá kell tenni ugyanakkor, hogy a kínaiak jóval kevésbé néznek nemzetközi honlapokat vagy használnak globális alkalmazásokat: mindenre van sajátjuk. Ez egymilliárd ember esetében nem is meglepő, ugyanakkor szerepet játszik benne a speciális, több tízezer karaktert használó kínai írás is.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.