Megérkeztek Európába a hidrogén-teherautók

A magyar leánycéggel rendelkező Gebrüder Weiss svájci logisztikai vállalat az első európai felhasználója a Hyundai Xcient Fuel Cell hidrogénhajtású teherautójának. A koreaiak azért választották Svájcot európai partraszállásuk helyszínéül, mert az adórendszer jelentősen támogatja a zéró kibocsátású járművek használatát, és mert a helyben termelt áram több mint ötven százaléka vízerőművekből származik.

2021. 02. 16. 7:45
A svájci logisztikai cég színeiben közlekedő teherautó oldalán hatalmas nulla hirdeti a kibocsátott széndioxid mennyiségét Forrás: Gebrüder Weiss
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kiszállította Svájcba a világ első sorozatgyártású üzemanyagcellás teherautójának, az Xcient Fuel Cellnek az első tíz egységét Hyundai Motor Company. A vállalat rövid távon összesen ötven Xcientet kíván kiszállítani Svájcba, míg 2025-ig összesen 1600 Xcient Fuel Cell teherautó forgalomba hozatalát tervezi.

– Az Xcient Fuel Cell immár valóság, nem pusztán prototípus.

Azzal, hogy ezt az úttörő járművet most útjára bocsátotta, a Hyundai jelentős lépést tett a haszongépjárművek kibocsátásmentes használata felé – mondta In Cheol Lee, a Hyundai Motor haszongépjármű-divíziójának vezetője. – Egy átfogó hidrogén-ökoszisztéma kiépítése, ahol a szállítási igényeket üzemanyagcellás járművek elégítik ki, valódi paradigmaváltáshoz vezet, amely megszabadítja az autókat a károsanyag-kibocsátástól.

A svájci logisztikai cég színeiben közlekedő teherautó oldalán hatalmas nulla hirdeti a kibocsátott szén-dioxid mennyiségét
Fotó: Gebrüder Weiss

Az Xcientet 190 kilowattos hidrogén-üzemanyagcellás rendszer hajtja, két, egyenként 95 kilowattos üzemanyagcellával. A csomagban a hét hidrogéntartály együttes tárolási kapacitása 32,09 kilogramm. Az Xcient üzemanyagcellával hajtott jármű hatótávolsága körülbelül négyszáz kilométer, amelyet úgy alakítottak ki, hogy optimális egyensúlyt teremtsenek a felhasználó kereskedelmi flotta igényei és a svájci hidrogén-infrastruktúra között. Az egyes teherautók töltési ideje körülbelül tíz-húsz percet vesz igénybe.

Az üzemanyagcellás technológia a nagy hatótávolság és a rövid töltési idő miatt különösen jól alkalmazható a szállításban és a logisztikában.

A kettős üzemanyagcellás rendszer elegendő energiát biztosít a nehéz tehergépjárművek hajtásához a régió hegyvidéki útjain.

A Hyundai Motor eközben olyan nagy távolságú nyergesvontatót fejleszt, amely képes ezer kilométer megtételére egyetlen feltöltéssel, továbbfejlesztett üzemanyagcellás rendszerrel, nagy tartóssággal és teljesítménnyel, és amelynek célja a globális piacok, többek között Észak-Amerika és Európa meghódítása. A koreai cég 2019-ben alapította meg a svájci H2 Energy vállalattal közös Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) vállalatot, amely a teherautókat az üzemeltetőknek bérleti díj ellenében adja át, vagyis beruházás nélkül juthatnak hozzá a flottás ügyfelek.

A Hyundai azért Svájcot választotta üzleti vállalkozásának kiindulópontjául, mert a közúti adó nem vonatkozik a nulla kibocsátású haszongépjárművekre.

Ez a kedvezmény önmagában csaknem kiegyenlíti az üzemanyagcellás teherautó többletköltségeit a dízelekhez képest.

A Hyundai modellje a vízenergiából előállított tiszta hidrogén felhasználásán alapul. A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében az összes teherautónak csak zöldhidrogénnel szabad közlekednie. Svájc az az ország, ahol világszerte az egyik legnagyobb a vízenergia részesedése, ezért elegendő zöldenergiát tud szállítani a hidrogén előállításához. Miután Svájcban elindult a projekt, a Hyundai azt tervezi, hogy kiterjeszti más európai országokra is.

A hidrogén-üzemanyagcellás teherautó egyik első felhasználója a magyar leányvállalattal is rendelkező Gebrüder Weiss. A vállalat új Xcient teherautója évente mintegy nyolcvan tonnával csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást. Wolfram Senger-Weiss, a Gebrüder Weiss ügyvezetője ebből az alkalomból felhívta a figyelmet arra, hogy a logisztikai szektor a gyártókkal együtt keresi a járművek üzemeltetésének alternatív módjait. A Gebrüder Weiss a világon az elsők között teszteli az új típusú járműveket. – Úgy tekintünk a hidrogéncellás teherautóra, mint a meglévő meghajtási technológiák életképes alternatívájára, és amint kiépül a megfelelő sűrűségű töltőinfrastruktúra, szándékunkban áll ugyanezt használni Ausztriában és Németország déli részén is – tette hozzá Wolfram Senger-Weiss.

Az anyavállalathoz hasonlóan

a dunaharaszti székhelyű Gebrüder Weiss Szállítmányozási és Logisztikai Kft. is dinamikusan csökkenti ökológiai lábnyomát.

Az idei év elejére gyakorlatilag teljesen lecserélte a nemzetközi kamionflotta vontatóit Euro VI környezetvédelmi besorolású járművekre. A magyarországi házhoz szállítási szolgáltatás területén megkezdte működését az első gázüzemű (CNG) meghajtású teherautó. A bevezetett útvonal-optimalizáló szoftver segítségével belföldi úti célok eléréséhez éves szinten tíz százalékkal csökkentették a szén-dioxid-kibocsátást.

 

A VW az akkumulátorokban hisz

A Volkswagen tulajdonában lévő Scania szerint az üzemanyagcellás teherautók kevéssé hatékonyak és drágák az akkumulátoros járművekhez képest. A cég szerint az akkumulátor-technológia gyorsan fejlődik, a töltési idő, a töltési ciklusok és a kilogrammonkénti gazdaságosság gyorsan javul. Néhány év múlva a Scania olyan távolsági elektromos teherautók bevezetését tervezi, amelyek négy és fél órán keresztül negyventonnás összsúlyt képesek szállítani, és a járművezetők kötelező 45 perces pihenése idején gyorsan feltölthetők lesznek.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.