Sokan úgy gondolják, hogy egy tisztán elektromos személyautó mindenképpen kisebb terhelést okoz a környezetnek, mint egy benzines. Ezt a téveszmét cáfolja a német autóklubnak, az ADAC-nak az új autók kínálatában évről évre végrehajtott teszt- és analízissorozata. Ráadásul vannak alternatív üzemanyagok, amelyek versenyképesek lehetnének az akkumulátoros-villanyos technikával, de annak hátulütői nélkül. Csakhogy az Európában működő vagy a piacon jelen lenni kívánó autógyártók közül a legjelentősebbek már elkötelezték magukat, hogy belátható időn belül, az évtized végére átállnak a tisztán elektromos autók gyártására. Ezzel a kérdés el is dőlt, hiszen a vásárlók gondolhatnak bármit, végső soron csak azt vihetik haza, amit a szalonokban kínálnak. Az más kérdés, hogy a gyártók nem a maguk jószántából döntöttek így, hanem az Európai Unió szabályozása kényszerítette rá őket, amely a járművek helyi szén-dioxid-kibocsátását határozta meg, és a határértéket átlépőket olyan komoly pénzbüntetéssel fenyegeti, ami gazdaságossági értelemben hiábavalóvá teheti a tevékenységüket. Vagyis végső soron politikai döntés született, az indoklás szerint a Föld ökoszisztémájának védelme érdekében.
De valóban kisebb az akkumulátoros elektromos autók szénlábnyoma, mint a belső égésű motorosoké? A válasz körül véget nem érő viták,
az utóbbi években már-már dogmatikai és hitviták kerekedtek az európai és főleg a német közbeszédben, szabályos kiátkozásokkal és virtuális autodafékkal.
Az érzelmek ezért csapnak magasra, mert a tudományos igazságot nagyon sok tényező befolyásolja, és ugyanazokból az adatokból – értelmezési különbségek miatt – a szemben álló felek ellenkező végkövetkeztetést vonnak le.
Itt van például a well to wheel elv, ami azt jelenti, hogy minden ipari terméknek van szénlábnyoma, hiszen a hozzá szükséges anyagokkal együtt előállították, a fogyasztóhoz eljuttatták. Autók esetében ez
az alapanyagok bányászatától odáig terjed, hogy a felhasználó beleül a kész járműbe, ezért hívják „a forrástól a kerékig” folyamatnak.
A második szakasz az üzemeltetés, itt is van energiaellátás, illetve a jármű saját berendezéseinek a működtetése. Ezek között a tényezők között csupán egy a belső égésű motorok kibocsátása, és ezért fordulhat elő az, hogy a tisztán elektromos autóknak is van szénlábnyoma.