Egyirányú utcába igyekszik kergetni a kontinens autóiparát az Európai Unió: akkumulátoros villanyautót kell gyártani, az Euro 7-es szabvány bevezetése, vélhetően 2025 után mást nem is lehet. Szólnak racionális érvek emellett a zöld eltökéltség mellett: tényleg tarthatatlan állapot, hogy az autóink kipufogóiból szabadba eregetett gázokkal mérgezzük magunkat és a gyermekeinket. Csak az a baj, hogy ha az összes szén-dioxid- és nitrogén-oxid-okádó autó eltűnik a városainkból, akkor is füstölnek még bőven a gyárak és a lakóházak kéményei. Ennél is rosszabb hír, hogy az akkumulátoros áramtárolás kiforratlan és korlátos technológia. Bár a legújabb és legdrágább villanyautók 500–700 kilométeres hatótávokat ígérnek, a töltők száma és számos egyéb, apróbb-nagyobb nehézség miatt ma még csak az gondolkodhat elektromos autóban, akinek módja van éjszakára töltőre dugni. A technológia persze fejlődik, és ha sikerül a töltési időt lényegesen lerövidíteni, a mainál szélesebb felhasználói réteg előtt nyílik meg a villanyautózás lehetősége. Már persze ha meg tudja fizetni.
Eladhatatlanul drága technológia
A gyártók előtt álló dilemmáról őszintén beszélt a minap Carlos Tavares, az egyik legtehetségesebb autóipari vezető. Tavares annak a PSA-csoportnak a vezetője, amely 2017-ben kebelezte be az Opelt, és most készül egyesülni a FIAT–Chrysler-csoporttal. A PSA-vezér szerint a gyártók arra kíváncsiak, hogy ki tudja majd megfizetni a jövő technológiáit, és ki lesz kizárva ezek köréből. Mert nemhogy a szegényebb rétegek, de még a – nyugat-európai – középosztály egy része sem tud majd új autót venni, ha az EU az Euro 7-es norma kapcsán már öt-hat év múlva megtiltja a belső égésű motorokkal ellátott autók forgalomba helyezését. Akkor pedig a gyártók közül is sokan bezárhatják a boltot.

Fotó: Reuters
Ennek a dilemmának a fényében nézzük meg, mit kínál nekünk az autóipar a közeljövőben. A paletta boldogabbik végén a presztízsmárkák ingatlanpiaci árazású szuperautói állnak. A németek Góliátjai: a BMW iX-e, a Mercedes EQS-e mindent tud majd, amit egy közúti közlekedő eszköz tudhat. Legfőképpen sokat mennek egy töltéssel: 600, illetve 700 kilométert. Persze ahhoz, hogy egy járműbe sok, nagy és nehéz akkumulátort el lehessen helyezni, komoly dimenziókra van szükség. A BMW iX öt méter hosszú, 2,5 tonnát nyom, 500 lóerőt ad át az útnak, és akár óránként 200 kilométeres sebességgel száguldhat. De nemcsak erős, hanem okos is. Egyik fő ütőkártyája lehet, hogy megfelelő töltőről tíz perc alatt képes 120 kilométernyi energiát magába szívni. Az iX-et csak jövőre kezdik el gyártani, így az ára sem ismert, de nem tévedünk nagyot, ha azt gondoljuk, hogy egy budai lakás ára vígan kijön belőle.