Aki nem hibázik, abban nincs vállalkozó szellem, tartja Váradi József, aki némi sarkítással azt állítja: azért lett a Wizz Air, mert 2003-ban őt kirúgták a Malévtól.
– Csak az áll elő világmegváltó ötletekkel, aki pofonokat is kapott az élettől – mondta a cég vezérigazgatója. Így viszont létrejött a Wizz Air, amely a 2003–2004-es periódusban létrejött ötven-hatvan légitársaságból mára egyedül maradt talpon. Váradi szerint a légi szállítás szereplőinek ereje válsághelyzetben mutatkozik meg, és aki ilyen helyzetből képes nyerni, az nagyot tud „menni”. Ilyenkor nem az implementarizmus érvényesül, hasonló helyzetekben szinte forradalmi megoldásokat lehet megvalósítani.
Ügyfélélmények
– Miután az ügyfél mindenekelőtt olcsón, biztonságosan és egyszerűen akar utazni, az a légitársaság képes leginkább kielégíteni az ügyfeleket – főleg a rövidebb távú utazások esetében –, amely strukturálisan folyamatosan a legalacsonyabb árú jegyeket képes biztosítani – fogalmazott a Wizz-vezér a moderátori szerepet ellátó Diósi László, a chișinăui Mobiasbanca–OTP Group elnök-vezérigazgatója, a Romániai Magyar Üzletemberek Egyesülete (RMÜE) elnöke kérdésére. Erre Románia esetét tartja a legjobb példának. A cég mondhatni forradalmasította a romániai légi közlekedést, az utolsó „békeévnek” nevezett 2019-es esztendőben a Wizz piaci részesedése ötven százalékkal volt nagyobb, mint a két román társaságé, a Taromé és a Blue Airé együttesen. Hét új bázist is megnyitott a keleti szomszédnál, így a korábban nem létező színvonalú infrastruktúra sem jött volna létre a Wizz nélkül. Ezzel párhuzamosan megnégyszereződött az ország légi közlekedése, sőt a cég „oldalvizén” mások is jelentős piaci szegmenseket voltak képesek kihasítani.
„Elégettünk
egymilliárd dollárt”
A magyar alapítású légitársaságot az Economics című szaklap az elkövetkező periódus nagy tőzsdei nyertes légitársaságai közé sorolja. A koronavírus-járvány 2020. márciusi kitörésekor a Wizz tőzsdei árfolyama 36 pont körül mozgott, idén február közepén pedig csúcsot döntött, először haladta meg az ötven pontot. – Ebben a periódusban „elégettünk” egymilliárd dollárt, és változatlanul rakjuk a máglyára a pénzt, hiszen többféle veszteséget vagyunk kénytelenek elkönyvelni – fogalmazott Váradi József. – Az üzleti konstelláció szélsőségesen negatív, de ez senkit sem érdekel, csak az, hogy a pandémia utáni átrendeződésben ki milyen strukturális piaci pozíciókat fog szerezni. Bennünket valóban a várható nyertesek közé sorolnak, de annak is kell lennünk, egyszerűen nem lehetünk másak. Gyakorlatilag ugyanis mi vagyunk az egyetlenek, akik változatlanul invesztálunk, bővítjük a repülőgépflottánkat, és az egész iparágban nekünk a legmagasabb a likviditásunk. A befektetőknek mi vagyunk az egyik ritka reménysugár – fogalmazott.