Hidrogénvonatot fejleszt a Transmashholding

Hidrogénhajtású vasúti járművek kifejlesztésébe kezd az orosz Transmashholding. A cég, amely a Dunakeszi Járműjavító többségi tulajdonosa, az orosz Távol-Keleten és Moszkva környékén teszteli majd az új technológiát. Európában már korábban elindítottak egy nemzetközi együttműködésen alapuló vasúti hidrogénprogramot, de foglalkozik a technológiával a Toyota, a Siemens és a Hitachi is.

2021. 05. 17. 16:56
Lendületesen folyik a munka a Transmaholding dunakeszi üzemében Fotó: Arpad Kurucz
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az orosz Transmashholding (TMH) vasúti járműgyártó leányvállalata, a TMH-Energy Solutions és az orosz állami atomenergia-társaság (Roszatom) leányvállalata, a Rusatom Overseas közös vállalkozást hozott létre hidrogén-üzemanyagcellák gyártására, hogy azt közlekedési eszközökben használhassák – tette közzé az International Railway Journal.

A TMH többek között a Dunakeszi Járműjavító többségi tulajdonosa, ahol jelenleg személykocsikat gyártanak az Egyiptomi Vasutak megrendelésére.

Lendületesen folyik a munka a Transzmasholding dunakeszi üzemében. Fotó: Magyar Nemzet

Az új közös vállalkozás a hidrogénellátás és -utántöltés infrastruktúrájának létrehozásával indul az orosz Távol-Keleten, Japán közelében, Szahalin szigetén.

Az Orosz Vasút (RZD) még 2019 szeptemberében írt alá megállapodást a Szahalin régió, a Roszatom és a TMH vezetőivel hidrogénüzemű vonatok építéséről és üzemeltetéséről az RZD távol-keleti vasútjának részét képező Szahalin-hálózaton.

A közös vállalkozás második kísérleti projektet is lefolytat az ország központi részén, a moszkvai régióban. A két vállalat közleménye szerint korszerű külföldi technológiákat akarnak honosítani a hidrogén felhasználására, egyúttal kikísérletezik, hogyan kell az orosz közlekedési ágazatban a hidrogént biztonságos és szakszerű módon felhasználni.

A hidrogén vasúti alkalmazására világszerte több tesztprojektet hoztak létre. Európában azokon a vasúti mellékvonalakon, ahol nincs értelme kiépíteni a felsővezetéket, manapság szinte kizárólag dízelmotoros vonatok közlekednek. A szolgáltatók azonban más megoldásokat keresnek, ugyanis

az unió már nem ad pénzt dízelmotoros vasúti járművek vásárlására. A villamos motorvonatokat ezért akkumulátoros áramtárolókkal egészítik ki, de van más megoldás is, ez az üzemanyagcella.

Az EU úgy döntött, hogy közösségi pénzt szán a ma még kevéssé elterjedt technológia vasúti célú használatának fejlesztésére. Az Európai Bizottság Üzemanyagcella- és Hidrogéntechnológiai Közös Vállalkozása (FCH JU) a közelmúltban a spanyol járműgyártó CAF által vezetett konzorciumot részesítette tízmillió eurós támogatásban, hogy kifejlessze a hidrogénüzemű vonat prototípusát. A programban a CAF mellett többek közt a DLR német tudományos intézet, a Renfe spanyol nemzeti vasúttársaság és a Toyota Motor Europe vesz részt. Az új hajtási módot világszerte igyekeznek működőképes prototípusban tesztelni. A közelmúltban

a Keletjapán Vasúttársaság, a Hitachi és a Toyota Motor fogott össze hidrogénnel működő hibrid vasúti járművek kifejlesztése érdekében. A német Siemens ugyancsak dolgozik motorvonatok hidrogénrendszereinek fejlesztésén.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.