– Az elmúlt években már megszokhatták a politika iránt érdeklődők, hogy év vége helyett nyár elején dőlnek el az állami pénzügyek legfontosabb kérdései. Korábban szeptember–október táján ismerhette meg a közvélemény a következő évi költségvetés tervezetét, így a lehetséges adóügyi változásokat is, egy jó ideje viszont ezek májusban kiderülnek. Van annak jelentősége, hogy most, a válságból kilábalóban is lesz már nyáron elfogadott költségvetése az országnak?
– A költségvetés évközi elfogadása járványmentes viszonyok között a kiszámíthatóságot jelenti, fél évet adva a lakosságnak és a vállalkozásoknak a felkészülésre. Arra, hogy az érintettek az állami döntésekhez igazíthassák saját terveiket. A mindennapok most, a járvány miatt, a szokásosnál is több bizonytalanságot hordoznak magukban, ilyenkor felértékelődhet minden olyan mozzanat, amely a biztonságot, a tervezhetőséget segíti. Éppen ilyen az ország költségvetésének a korai elfogadása.
Ha valaki – legyen szó az államról vagy egy családról, egy cégről – előre tervez, a pénzét megfontoltan, hasznosan költheti el.
– Ha már pénzköltés: jövőre országgyűlési választásokat tartanak Magyarországon, s volt idő, hogy az ilyen években választási költségvetéseket készítettek az éppen hatalmon lévők, nemegyszer esztelen osztogatás vette kezdetét. Az Állami Számvevőszék a múlt héten fejtette ki véleményét a büdzsé tervezetéről. Választási költségvetés lesz a 2022-es?
– Az ÁSZ – ellátva tanácsadó, véleményező feladatát – idén 31. alkalommal adott értékelést az aktuális költségvetési törvénytervezetről. Mint máskor, ezúttal is azt vizsgáltuk meg, hogy a kormányzati tervezés szabályszerű volt-e, a bevételek megalapozottak, a kiadások elégségesek-e. Politikai fogalmakkal, mint osztogatás és választási költségvetés, nem foglalkoznék,
a szóvirágok eregetését érdemes meghagyni a politika szereplőinek. Sokkal beszédesebbek ezeknél a valós adatok.
– Merthogy mit mutatnak az adatok?
– Először is azt emelném ki, hogy a jövőre tervezett állami bevételek 97 százalékban teljesen megalapozottak. Lényeges pont ez: a 2015 előtti időkben a bevételek 70-80 százalékát nem, vagy csak részben találta megalapozottnak a számvevőszék, vagyis a kormányzat a mostani, bizonytalanságokkal teli időszakban sokkal pontosabban tervezte meg az állam jövő évi működését, mint annak előtte. Fontos elem az is, hogy a törvénytervezet teljesíti az alaptörvény elvárását, vagyis jövőre mérséklődik az államadósság GDP-hez viszonyított mértéke. S bár a kiadások között akadnak kockázatos elemek, összességében azt mondhatom:
rugalmas költségvetés lesz a jövő évi, olyan, amely mind a két forgatókönyvre felkészül.