Míg két nagy magánűrcég szárnyal, a harmadik gyengélkedik

Közzétette első negyedéves eredményét a Virgin Galactic, és egyúttal beszámolt a cég előtt álló kihívásokról is. A befektetők elégedetlennek tűnnek, az árfolyam esik.

Fellegi Tamás Péter
2021. 05. 11. 17:55
Sir Richard Branson poses on floor of New York Stock Exchange (NYSE) ahead of Virgin Galactic (SPCE) trading in New York
Richard Branson régi álma valósulhat meg. Fotó: Brendan McDermid Forrás: Reuters
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben a közelmúltban jobbnál jobb hírek érkeztek az Elon Musk nevével fémjelzett SpaceX és az Amazon-alapító Jeff Bezos többségi tulajdonában lévő Blue Origin űrcégek háza tájáról, addig a Richard Branson által alapított Virgin Galactic nehézségekről számolt be űrhajótesztjeit illetően, miközben negyedéves eredménye sem mondható fényesnek. A cég részvényenként 55 centes veszteséget szenvedett el az első negyedévben, ami a duplája az elemzők által várt szintnek. A veszteség nem meglepő, hisz érdemi árbevétele nem volt a cégnek a negyedévben, sőt a tavalyi negyedévben sem.

Korábbi tervek szerint az első űrugrásra, vagyis a világűr határát súroló, emberrel a fedélzeten végrehajtott repülésre már tavaly sort kellett volna keríteni, sőt a repüléseknek már rendszeresen kellene zajlaniuk, így az utasok által fizetett összeg jelentős bevételt hozna. Egyelőre azonban a kísérleti repülések is csúszásban vannak. Egy próbarepülést decemberben menet közben kellett megszakítani a fellépő problémák miatt, és az újabb tesztrepülés is késik. Az utasokkal végrehajtott repülés lehetséges időpontja így még nem látszik, miközben a SpaceX már többször vitt embereket a Nemzetközi Űrállomásra, a Blue Origin pedig sikeres próbarepüléseket hajtott végre a világűr határán túlra, így a tervek szerint júliusban sor kerül az első olyan útra, amelyen már hat ember is részt vesz.

A Virgin Galactic papírjaival 2019 ősszel kezdtek kereskedni az amerikai Nasdaq piacon
Fotó: Reuters

A részvényárfolyam a februári, hatvan dolláron elért csúcs után gyengülni kezdett, majd a folyamat felgyorsult, amikor kiderült, hogy maga Richard Branson is eladott a részesedéséből. Hétfőn záráskor 18 dollár volt az ár, kedden azonban újabb húszszázalékos veszteséggel nyitott a papír. A cégnek a negyedév elején 666 millió dollár készpénze volt, ez 617 millióra csökkent. Ha a késések miatt további finanszírozásra van szükség, rendszerint tőkeemeléssel bevonható a szükséges összeg, azonban úgy nehéz lenne új részvénykibocsátást tartani, hogy a fő tulajdonos, sőt a vezető tisztségviselők is eladtak a papírjaikból.

Ami a cég jövőjét illeti: a jelenlegi tervek szerint a tesztrepülések befejezése után 2022-től kellene indulni a rendszeres kereskedelmi utaknak. Jól fizető utasok lennének bőven, hisz a cég már sok éve meghirdette az utakat, sőt előleget is fizettek a leendő utasok. Mindez még jóval azelőtt történt, hogy a Blue Origin eséllyel indult volna a versenyben, így minden arra utalt, hogy a Virgin lesz az első, akivel repülhetnek az utasok a szokásos űrutazáshoz képest jóval kevéssé megterhelő, inkább repülőutazásra hasonlító, a világűr határát, száz kilométeres magasságot épp csak elérő úton. A cég előtt álló tesztrepülések közül a negyediken egyébként részt venne az olasz légierő négy pilótája kiképzési jelleggel.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.