Bisztrókocsival utazunk a Balatonra

Hamarosan már az északi parton is működik a villamos felsővezeték, így a Balaton mindkét partján korszerű, légkondicionált járművekkel utazhatunk nyaralni – mondta el lapunk kérdésére a MÁV–Volánbusz elnök-vezérigazgatója. Homolya Róbert azt ígérte, hogy még ebben az évben áttörést érnek el a vasúti és a közúti közösségi közlekedés menetrendjeinek és a jegyértékesítésnek az integrálása területén. Az ősszel megkezdik az ország, sőt a régió első tram-train rendszerének üzemeltetését Szeged és Hódmezővásárhely között.

2021. 06. 07. 5:45
null
Homolya Róbert
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Hamarosan kezdődik a nyári szezon a Balatonnál. Mivel tudja rábeszélni az embereket, hogy hagyják otthon az autóikat? Milyen újdonságokkal találkozhatnak az utasok a gördülőállományban és a szolgáltatásokban?

– A Balatonnál egyre jobb helyzetben vagyunk, hiszen a Budapest–Székesfehérvár, valamint a déli parti vonalat a közelmúltban korszerűsítették, és az itt közlekedő gördülőállomány is az átlagnál jobbnak mondható, gondoljunk a FLIRT motorvonatokra vagy az IC+ kocsikra. Ehhez párosul a versenyképes menetrendi kínálatunk, amely szeptemberben bővült az óránként felváltva közlekedő Budapest–Keszthely Balaton intercityvel és a Budapest–Nagykanizsa Tópart IC-vel, ezek a korábbi években megszokottnál sűrűbben járnak, és a menetdíj is mintegy tíz százalékkal kedvezőbb: egységesen 300 forintos helyjeggyel vehetők igénybe, hiszen a gyorsvonati és IC-pótjegyet megszüntettük. Továbbra is kínáljuk a kombinált vasút-autóbusz napi-, hétvégi jegyeinket a Balaton térségében. A tavaly nyáron bevezetett, egy-, illetve háromnapos korlátlan utazást biztosító Balaton24 és Balaton72 a pénztárcabarát árazásával a legkedveltebb nyári jegytermék volt tavaly, idén májusban pedig több mint 1600-at adtunk már el belőle. Május 15-től bevezettük a Balaton 24/72 Duo jegyeket, mellyel a Volánbusz 123 térségi települési járata is igénybe vehető.

Homolya Róbert felhívta a figyelmet arra is, hogy a főszezonban felváltva közlekednek majd a Katica és a Vízipók InterRégiós vonatok, amelyeken kerékpárszállító kocsi is lesz
Fotó: Kurucz Árpád (KA)
Magyar Nemzet

– Mire számíthatnak az északi partra utazók?

– Május 31-től beindult a vonatközlekedés a Szabadbattyán–Tapolca vonalszakaszon – egyelőre dízelmozdonyokkal, székesfehérvári mozdonycserével, hogy ne kelljen átszállni. Június 19-től működik a villamos felsővezeték, onnantól kezdve csendesebb, környezetbarát villamos vontatással közlekednek a szerelvényeink Balatonfüredig. Az északi part fővárosáig nyolc perccel csökken a menetidő – az utasaink többsége, kétharmada idáig utazik, a többiek mozdonycsere után utazhatnak tovább Tapolcáig. Rendkívül attraktív szerelvényeket fogunk összeállítani a frissen elkészült, saját gyártású IC+ kocsikból. A Budapest–Balatonfüred viszonylaton a főszezonban a Katica és a Vízipók InterRégiós vonatok, amelyeken kerékpárszállító kocsi is lesz, felváltva közlekednek, így óránkénti gyors eljutást biztosítunk Balatonfüredig. A fiatalok igényét is kiszolgálva az éjszakai Bagolyvonatok nemcsak a déli, hanem az északi parton is közlekednek majd. A már ismert Kék Hullám intercity is kétóránként jár Budapest és Tapolca között, de Balatonfüredig csak Kelenföldön, Székesfehérváron és Balatonalmádiban fog megállni.

– Említette a kerékpárszállítást. A járvány idején több biciklis jelent meg a vonatokon?

– A kerékpáros turizmus nagyon népszerűvé vált. Az elmúlt három hétben a kerékpárszállításban 44 százalékos növekedést tapasztaltunk a 2019-es azonos időszakhoz képest. Számítottunk növekedésre, ezért a népszerűbb biciklis túrahelyekre a vonatokhoz nagy befogadóképességű kocsit kapcsolunk, amelyekben akár 32-36 kerékpár is elfér. Ezek közé tartozik a Tisza-tó expressz, ami naponta jár Budapestről Tiszafüredre egy nagy befogadóképességű kerékpárszállító kocsival. A kapacitásbővítés érdekében a mellékvonalakról jól ismert Bz motorvonatok mellékkocsijaiból idén hetet építünk át nagy befogadóképességű kerékpárszállító kocsivá, ezek pedig fokozatosan állnak forgalomba, előbb június elejétől a Tisza-tó környéki vasútvonalakon, valamint Vác és Balassagyarmat között. Ezzel kapcsolatban is várjuk az utazóközönség visszajelzéseit, hogy az igényekhez igazodva fejleszthessünk, de kijelenthető, hogy eddig nem volt ilyen széles kerékpáros-kínálat a vasúti közlekedésben.

– Hol tart és milyen lépésekkel folytatódik az IC+ program? Mi a célja és értelme a járműgyártás külön cégbe szervezésének?

– Jelenleg 54 saját gyártású IC+ személykocsi vesz részt az utasforgalomban. Várhatóan a nyár második felében forgalomba állhat az első olyan, prémium- és bisztrószakasszal rendelkező, első osztályú IC+ kocsi, amelyből 35 készül. Kíváncsiak vagyunk az utazóközönség észrevételeire, visszajelzésére, ezek alapján szeretnénk a gyártást és a fejlesztést folytatni. Az első osztályú IC+ kocsik gyártása és forgalomba állása történelmi pillanat, hiszen ilyen színvonalú, magyar gyártású vasúti kocsi nem készült még. A vasúti közlekedés versenyképességének növelése és vonzóvá tétele elképzelhetetlen az ilyen emelt színvonalú szerelvények forgalomba állítása nélkül, hiszen ilyen utazási élményt csak a vasút tud nyújtani, és ezt ki kell használnunk. Mintegy négyszáz új személykocsira van szükségünk, hogy lecserélhessük a korszerűtlen távolsági flottánkat, ez közel tíz évre biztosítana munkát a Szolnoki Járműjavítóban a gyártással foglalkozó két-háromszáz munkatársnak. Éppen a gyártás biztonsága, hatékonysága, valamint a fejlesztések érdekében szervezzük ki októbertől a MÁV Vagon Kft.-be ezt a tevékenységet, és különítjük el a személyszállítási közszolgáltatási tevékenységtől. Ezáltal gyorsabban lehet majd a beszerzési eljárásokat is lefolytatni. Ha a MÁV-Start gördülőállományát megújítottuk, a gyártókapacitással részt vehetünk más megrendelések teljesítésében is.

„A tram-train vonalán a jelenlegi vonatforgalom többszöröse jelenik majd meg, ami a vasútbiztonság szempontjából is kiemelt figyelmet igényel.”

– A tervek szerint decemberben megkezdik a tram-train szolgáltatást Szeged és Hódmezővásárhely között. Üzemeltetői szempontból milyen speciális feladatok, kihívások várhatók ezen a területen?

– Nagyon izgalmas feladat lesz a számunkra, hiszen egyetlen rendszeren belül kell integrálni a Nemzeti Infra­struktúra-fejlesztő által felújított, illetve kiépített nagyvasúti nyílt pályát és két város helyi villamosvasúti hálózatát. A tram-train vonalán a jelenlegi vonatforgalom többszöröse jelenik majd meg, ami a vasútbiztonság szempontjából is kiemelt figyelmet igényel. Újdonság a közúti vasúti felsővezeték-rendszer, az alkalmazott feszültségszint és az egyenáramú vontatás is, és biztosítanunk kell az új hibrid járművek korszerű karbantartását. Ugyancsak nagy kihívás lesz a vasúti tarifát két különböző város helyi tarifái­val egyetlen termékbe integrálni, és biztosítani a bevételek elosztását. Nem a megszokott kilométer alapú konkrét viszonylatokban lesznek érvényesek és felhasználhatók a jegyek, hanem a zónákon belül jogosítanak majd fel utazásra a két város közösségi közlekedési hálózatán.

– Nem gondolja, hogy mindez jó előtanulmány lehet a főváros és az agglomerációs települések tarifaközösségének a megteremtése felé? Mikor fogunk egy jeggyel, bérlettel utazni a fővárosban, az elővárosi vonaton és az agglomerációs települések helyi járatain?

– Az első közös jegyet Vonat-Busz átszállójegy néven már április 21-től bevezettük, ekkortól Polgár, valamint Tiszaújváros térsége és a főváros között gyorsabb és kiszámíthatóbb eljutási lehetőséget tudunk biztosítani. Az év végére jelentős lépést teszünk a vasúti és a közúti közösségi közlekedés menetrendjeinek és a jegyértékesítésnek az integrálása felé. Látni kell azonban, hogy országosan nagyon sok szereplővel kell megállapodni, ezért nem tudunk gyorsabban haladni, de már eddig is több nagyvárosban és vonzáskörzetében sikerült lépéseket tennünk a tarifaközösség felé. Ott nyílt erre módunk, ahol a nagyváros helyi közlekedési szolgáltatója a Volánbusz. Ilyenkor ugyanis módunk van rá, hogy mind a távolsági vasút, mind a távolsági autóbusz, mind a helyi autóbusz menetrendjeit és jegyértékesítését egy kézben tartsuk, és egy csatornán, azonos díjtételekkel tegyük elérhetővé az utasoknak, ami a korábbiakhoz képest a legfontosabb előrehaladás. Az évtizedek óta várt és most megvalósuló vasúti és közúti közösségi közlekedési integrá­cióval új kapuk nyílnak meg, hogy az ország szinte minden településén javuljon a közszolgáltatás, biztosítsuk a vidéki lakosok gyorsabb, kényelmesebb, sőt olcsóbb mobilitását, és a városi, elővárosi forgalom is a környezetbarátabb közösségi közlekedésre terelődjön át, ugyanis a fenntarthatósági célok ezek nélkül biztosan nem érhetők el. A későbbiekben az egységes utastájékoztatásra irányulnak majd a fejlesztéseink, hiszen az utazóközönség oldaláról egyértelmű igény, a közösségi közlekedés vonzóbbá tételéhez pedig alapkövetelmény, hogy valós időben ki tudjuk jelezni mind a járművek fedélzetén, mind a megállókban az indulásig, érkezésig hátralévő időt, az átszállási információkat, illetve azt, hogy ezeket az adatokat online is nyomon lehessen követni.

Három évtizede közlekedünk InterCityvel

Harminc évvel ezelőtt, 1991. június 2-án indult el Magyarországon az első inter­city (IC) vonat Budapestről Miskolcra, s ma már naponta csaknem 250 intercityjárat közlekedik az országban. A távolsági szolgáltatás alapját jelentő járatokat ma már évente mintegy tízmillióan választják – hangzott el a jubi­leum alkalmából tartott sajtótájékoztatón az elmúlt hétvégén Miskolcon, a Tiszai pályaudvaron, egy retró IC-szerelvény előtt. Homolya Róbert a rendezvényen elmondta: az eltelt évtizedekben számos vonalon indultak el az IC-vonatok, napjainkban ez a távolsági vasúti szolgáltatás jelentős szerepet játszik. A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatóját idézve, a távirati iroda tudósításából kiderült, hogy évente több tucat IC-kocsit gyártat a MÁV, amelyek többgenerációs fejlesztésen mentek keresztül az elmúlt harminc évben. Csöbör Katalin, Miskolc fideszes országgyűlési képviselője az eseményen azt hangsúlyozta: az elmúlt évtized vasúti és közúti fejlesztéseinek köszönhetően számos nagy cég telepedett le Miskolcon, fektetett be és foglalkoztatja dolgozók ezreit. Szerinte az új IC-kocsik forgalomba állítása is előremutató fejlesztés, a MÁV olyan közlekedési alternatívát tud majd kínálni, aminek köszönhetően sokan a környezet- és utasbarát közlekedési lehetőséget részesítik előnyben.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.