
Fotó: Reuters
A nagysebességű vasúti forgalmat 2030-ig megduplázni és 2050-ig megháromszorozni – ennyit és nem kevesebbet tartalmaz az úgynevezett zöld megállapodás (Green Deal), melyet az Európai Unió decemberben meghirdetett. Emellett a közösség arra is törekszik, hogy az összes menetrend szerinti, ötszáz kilométernél rövidebb utazást klímasemlegessé tegye az évtized végéig – ismertette az International Rail Journal. A vállalás azonban igencsak merész:
2018-ban a személyvonatok a teljes szárazföldi személyszállításnak mindössze 7,8 százalékát tették ki. Ezzel szemben az autók 82,9,
az autóbuszok és trolibuszok 9,4 százalékot. A Group-Rail múlt hónapban közzétett jelentése szerint 31 európai ország személyszállító vasúttársaságai 497 milliárd utaskilométert regisztráltak 2019-ben, ami 2015 és 2019 között mindössze 2,6 százalékos éves növekedési rátának felel meg.
Innen szép nyerni, mondják Pesten. Maurizio Castelletti, az Európai Bizottság Mobilitási és Közlekedési Főigazgatóságának (DG-Move) egységes európai vasúti térségért felelős vezetője szerint nem egyszerűen arról van szó, hogy növelni kell a vonatok, az ülőhelyek számát.
Számos akadálya van a vasút térnyerésének. A legfontosabbak ezek közül, hogy nincs elég jármű, gondot okoz az akadálymentes jegyvásárlás, a pályahasználati díjak eltérnek a különböző tagállamokban, hiányoznak a határokon átnyúló szolgáltatásokra vonatkozó közszolgáltatási szerződések, és emellett számos technikai akadály is van.
Ezek részben a nemzeti szabályokhoz kapcsolódnak, ideértve a nyelvi nehézségeket is, amelyek visszatarthatják a határokon átnyúló szolgáltatás kialakítását, valamint fennállnak a fizikai infrastruktúra hiányosságai is.
Nem ismeretlenek ezek a problémák az EU vezetőinek, az átjárhatóságot szolgálják a nemzetközi folyosók, a technikai interoperabilitás (ETCS kommunikációs rendszer), a fejlesztésre pedig ott van a Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF). Csakhogy mindezekről kiderült,
sokkal többet kellett volna juttatni belőlük a tagállamoknak, illetve az előttünk álló évtizedben dinamikusan fel kell gyorsítani a fejlesztéseket, különben a közelébe sem kerülhetünk a kitűzött céloknak.
A másik cél a vasúti szolgáltatások vonzóbbá tétele. Ehhez az egész kontinenst behálózó nagysebességű vasútvonalak hálózatát kell megteremteni. A Trans-Europe Express 2.0 (TEE) koncepcióját Andreas Scheuer német közlekedési miniszter szeptemberben mutatta be. Május 18-án pedig több tagállam közlekedési miniszterei szándéknyilatkozatot írtak alá a hálózat fejlesztésére. A TEE 2.0 olyan szolgáltatások fejlesztését irányozza elő, amelyek
három EU-tagállamot kötnek össze, vagy két tagállamot legalább hatszáz kilométeren. A vonatok óránként legalább 160 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedek az útvonal jelentős részén, és a megállapodás előírja a menetrendek kidolgozását is.
Az első TEE projekt az osztrák szövetségi vasút (ÖBB), a német vasút (DB), a svájci szövetségi vasút (SBB) és a francia nemzeti vasút (SNCF) által elfogadott, négy éjszakai járat lesz. Egy másik szándéknyilatkozat közel negyven meglévő és lehetséges, határon átnyúló kapcsolatot azonosított. A Nemzetközi Vasúti Személyszállítási Platform (IRP) a TEE lehetséges újjáéledése előtt álló kihívások kezelésén dolgozik. Az előkészítők több konkrét területre összpontosítanak. Ezek az ügyfélélmény és a digitalizáció, a nemzetközi személyszállítási szolgáltatások hálózata, az infrastruktúra szűk keresztmetszetei és az interoperabilitási kérdések, valamint a szabályozási keret.
Felívelő pályát mutat a dinnyetermesztés, a hazai termelők egyre inkább képesek ellátni a belföldi piacot.
Már közel félezer magyar vállalkozást értesítettek a Demján Sándor Program támogatásáról.
Ez az oka.
Harminckétmilliárd forint értékű beruházás indul.
Schobert Norbi megszólalt a stroke után, így van most
A Fidesz nyerné a választásokat, ha most vasárnap lennének
Fehér Krisztián után újabb magyar énekes botrányos koncertvideója terjed az interneten
Egy, az orosz kormányhoz tartozó repülőgép titokban landolt az Egyesült Államokban
Elesett Budapest: borzalmas, ami a VIII. kerületben történt
Itt a nagy fordulat, amely megpecsételheti Magyarország sorsát
Nagy fehér cápát fogtak az Adrián
Katalán dominancia, önmagát ismétlő madridi történelem, 40 évesen révbe érő Santi Cazorla – ez történt a spanyol klubfutball mögöttünk hagyott évadában
A Kúria megsemmisítette a pride-ot betiltó döntést
Mégis mit csinált Kerkez és Szoboszlai? A Liverpool magyarázatot kért
Elképesztő kijelentést tett Ukrajna uniós csatlakozásáról Von der Leyen
Magyar Péter házi bohóca, Bruti ocsmány módon törölte bele a lábát Kapu Tiborba
Felívelő pályát mutat a dinnyetermesztés, a hazai termelők egyre inkább képesek ellátni a belföldi piacot.
Már közel félezer magyar vállalkozást értesítettek a Demján Sándor Program támogatásáról.
Ez az oka.
Harminckétmilliárd forint értékű beruházás indul.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.