Az acél is megdrágult, pedig korábban túltermelés volt belőle

Sok más árutőzsdei termék és építőanyag mellett az acél is sokat drágult az év eleje óta. Ráadásul klímaszempontból problémás termékről van szó: rengeteg szén-dioxid szabadul fel a gyártás során, a termék pedig kifejezetten nehezen helyettesíthető.

Fellegi Tamás Péter
2021. 07. 06. 7:07
null
A Dunaferr tulajdonjoga körül alakult ki jogi vita a többségi tulajdonos orosz és a kisebbségi tulajdonos ukrán befektető között Fotó: MTI
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A több mint egy éve indult világjárvány következtében fellépett termelési és szállítási nehézségek egyes ipari termékek hiányához vezettek, különösen az alapanyagok és félkész termékek ára erősen megemelkedett. Nem kivétel ezalól az acél sem, amely az építőiparban (vasbetonkészítés), az autógyártásban és általában a járműiparban, valamint a gépgyártásban igen fontos alapanyag. Jelenleg a tőzsdei jegyzése

harminc százalékkal van feljebb, mint egy évvel ezelőtt,

de májusban ötven százalék is volt a mérték. Csak ezután döntött úgy Kína, hogy több terméket, többek között az acél stratégiai tartalékaiból is felszabadít az áremelkedés fékezése érdekében. Sikerrel is járt, a májusi csúcsról mára több mint tíz százalékot esett az egyes acéltermékek ára.

Az elmúlt évtizedekben jelentős acélgyártó-kapacitást hoztak létre világszerte, és a termelés földrajzi súlypontjai is átalakultak. Míg korábban Európa és az Egyesült Államok, valamint Japán volt a termelés központja, addig az elmúlt időszakban Kínába és Indiába került át jelentősebb hányada: messze Kína lett a legnagyobb acéltermelő, az onnan származó olcsó import nehezítette is például az európai gyártók helyzetét.

A pandémia során sok helyen csökkent a termelés az újonnan bevezetett járványügyi biztonsági szabályok nyomán, ugyanakkor a gyártók a felhasználás visszaesésére számítottak a járvány miatt, így nem is erőltették a teljes kapacitással való működést. A felhasználás azonban mégsem esett vissza tartósan, a járvány második és harmadik hulláma idején már lényegében teljes gőzzel üzemelt az építőipar, az autógyárak sem álltak le (most is csak a csiphiány miatt kényszerülnek erre), és a többi, acélt felhasználó iparág működésében sem volt fennakadás. A kereslet tehát normalizálódott, a termelés viszont alacsonyabb szinten maradt;

az így megbomlott egyensúly pedig erős áremelkedést váltott ki.

Más termékekhez képest az acél helyzetét nehezíti, hogy gyártásának folyamata rendkívül klímakárosító: becslések szerint a járvány előtti időszakban a globális szén-dioxid-kibocsátás 7-9 százalékát adta az acélgyártás. Ez ráadásul csak részben az eljáráshoz szükséges nagy hőmennyiség folyománya – ehhez hagyományosan kokszra van szükség. A kibocsátás másik részét az adja, hogy a vasban lévő szenet is el kell távolítani. Ez szén-dioxid formájában távozik, és így lesz a nyersvasból jó minőségű, megfelelően rugalmas, de nagy szilárdságú és jól megmunkálható anyag. A klímavédelem előtérbe kerülésével ezek a tények kedvezőtlenül hatottak a termelésre, illetve a további fejlesztésekre, Kína például még korábban elhatározta, hogy szigorít az acélipari kibocsátási számain, ami ugyancsak hozzájárult a mostani hiányhoz.

A kínai stratégiai tartalékok felszabadítása tehát enyhítette az árra nehezedő nyomást, kérdés, hogy a többletacél elegendő-e arra, hogy kielégítse a keresletet, amíg a termelést ismét sikerül felfuttatni. Az pedig már a többi piaci szereplőn múlik, hogy a májusi rekordmagas alapanyagárat mennyi ideig kívánja a saját áraiban is érvényesíteni, hiszen a drágulás hatása egy idő után kifut, onnantól pedig komoly profitot realizálhatnak az építőipari vállalatok.

A Dunaferr tulajdonjoga körül alakult ki jogi vita a többségi tulajdonos orosz és a kisebbségi tulajdonos ukrán befektető között
Fotó: MTI

Az acélgyártás egyébként Magyarországon is épp szomorú állapotban van, hiszen a Dunaferr termelése csak kapacitásának egy kisebb hányadán zajlik a tulajdonosi viták közepette. A patinás vállalat a csőd felé rohan – számolt be róla lapunk is –, miközben most csúcsra járathatná a kohókat és kiváló bevételre tehetne szert.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.