A Magyar Nemzeti Bank (MNB) legfrissebb adatai alapján majdnem négymillió személyautóra kötöttek a tulajdonosok biztosítást az elmúlt évben, 5,2 százalékkal, megközelítőleg kétszázezerrel többre, mint 2019 végén. A biztosított autók számának növekedése nagyobb volt, mint 2019-ben. A számokból jól látszik, hogy a vírus miatt sokan alternatív megoldásokat kerestek a tömegközlekedés elkerülésére: 2014 óta nem volt példa a biztosított motorkerékpárok számának ilyen ütemű – 8,5 százalékos – növekedésére. Eközben, a járvány dacára, növekedett a forgalomban lévő autóbuszok száma. Igaz, itt csak kétszázalékos a növekedés, ám ezzel a forgalomban lévő járművek száma meghaladta a húszezret.

Fotó: Teknős Miklós
A tavalyi statisztikák ugyanakkor azt is igazolják, hogy a home office-ba kényszerített emberek miatt – a gépjárműállomány emelkedése ellenére – sokkal kevesebben voltak az utakon, mint máskor, ennek köszönhetően számottevően csökkent a gépjárműkár. Az elmúlt évben nem érte el a 126 ezret a biztosítóknak bejelentett karambolok száma; ilyen kevés balesettel 2012 óta nem találkoztak. Igaz, akkor még csak alig több mint négymillió autó futott a magyar utakon.
Sokan úgy vélik, hogy a számottevően kevesebb kár következtében csökkennie kellene a kötelező biztosítás díjának. Ennek kapcsán fontos, hogy miközben a károk száma tavaly 23 százalékkal apadt, addig a biztosítók 86 milliárd forintos kárfelhasználása csak 8,7 százalékos mérséklődést mutat. Ráadásul a 2020-ban kifizetett 44,1 milliárd forintos kárkifizetés 2019-et leszámítva a legmagasabb összeg a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) történetében – emeli ki a szakportál. Az egy kárra jutó kifizetések összege tavaly drámaian megugrott: az elmúlt évben egy kár után a biztosítók átlagosan 682 ezer forintot fizettek ki a károsult ügyfélnek. Ez 18,5 százalékkal magasabb összeg, mint az az 576 ezer forint, amennyibe 2019-ben került egy átlagkár.
A legkomolyabb növekedést – a meglehetősen kicsi piacnak számító trolibuszok közel negyvenszázalékos átlagkár-növekedését leszámítva – a tehergépjárműveknél mutatta ki az MNB. Itt hétszázezer forint fölé emelkedett az átlagos kárérték, ami harmincszázalékos bővülést jelent. Az autóbuszos szakma ennek ellenére remélheti, hogy a kgfb díjai csökkennek majd, hiszen az egy kárra jutó összeg egyedül ebben a szegmensben csökkent, a 12 százalékos mérséklődés után 565 ezer forintot tett ki. Ennek ellenére a leggyakrabban az autóbuszoknál következik be káresemény.