Negyven százalékkal drágul az autógyártás a Stellantis szerint

Számos autógyártó nem fogja túlélni az elektromos hajtásra való áttérést, mert nagy a tőkeigénye és jelentősen megemeli az új járművek előállításának az árát – nyilatkozta a Stellantis vezetője. A prémium márkák – mint az Audi, BMW, Mercedes – megtarthatják vásárlóikat, így a magyarországi gyárakat sem fenyegeti bezárás.

2021. 07. 27. 6:30
null
Forrás: Autó-Motor/mediaworks
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aki teljes értékű, legalább négyhengeres belső égésű motorral hajtott autót, netán dízelt vásárolna, annak ugyancsak sietnie kell, ugyanis a nagy gyártók sorra jelentik be, hogy az évtized végére befejezik a hagyományos motorok gyártását és forgalmazását. Ezért-e, netán a csiphiány következtében, vagy mert a pandémia miatt sokan elhalasztották a vásárlásukat, most autóhiány van a piacon Európában és Magyarországon is.

A Stellantis jövőképe Fotó: Autó-Motor/Mediaworks

Ez azonban nem tart örökké. A német autógyártók, amelyek az utolsó pillanatig lobbiztak a belsőégésű motorok megtartása mellett, most hirtelen köpönyeget fordítottak. A VW, amelynek dízel-manipulációja miatt az egész elektromos átállási mizéria beindult, most az elektrifikáció élharcosa lett.

A Mercedes, amely igencsak konzervatívnak mutatkozott, most azt mondja, 2025-től már csak teljesen elektromos hajtású járművekhez készíti új padlólemezeket. Emellett több mint 200 gigawattos akkumulátorgyártási kapacitást hoz létre, összesen nyolc helyszínen.

A BMW a legpragmatikusabb, amely nyitva hagyja mind a belsőégésű motor, mind a hibrid, mind a hidrogén technológia alkalmazását – az akkumulátoros villanyhajtás mellett.

Szakértők szerint az Audinak, a BMW-nek és a Mercedesnek az elektromos hajtásra való átállás csak technológiai, technikai, gyártástechnikai feladat, mert a vásárlóik, akik eddig is 15-20 millió forintnak megfelelő áron rendeltek maguknak, a cégüknek autót, megvannak. Sokkal nagyobb kihívásnak néznek elébe a népautók,

a ma még viszonylag megfizethető árú városi kisautók, családi járművek gyártói, ugyanis a váltás nemcsak a technológia teljes átalakulását eredményezi, de a várható drágulás miatt a vásárlóerő is elfogyhat előlük.

Éppen ilyen mindennapi használati tárgyakat, a lakótelepek parkolóiban álldogáló szerényebb gépezeteket gyártó márkákat gyűjtött össze egyetlen hatalmas cégcsoportba a Stellantis. Rendkívül sikeres, már-már legendás francia és olasz kisautók, mint a Fiat 500, a Citroën DS, vagy a Peugeot 504-es leszármazottait kell gyártaniuk és eladniuk egy olyan piacon, ahol néhány év alatt minden megváltozik.

A Stellantisnak öt éve van arra, hogy ledolgozza az elektromos átállás költségét, amely nem kevesebb, mint 40 százalékkal drágítja meg a termelést – nyilatkozta Carlos Tavares vezérigazgató

a DetroitNews.com hírportálnak. A Stellantis a hónap elején közölte, hogy 2025-ig mintegy 35,5 milliárd dollárt költenek a járművek villamosítására. Ugyanakkor nem háríthatják ezt a költséget tovább a vásárlókra. Tavares szerint

meg kell védeni a középosztály azon képességét, hogy új járműveket vásároljon, akár elektromosakat is.

A vezérigazgató szerint mind a beszállítónak, mind a gyártóknak óriási kihívást jelent a termelékenység fokozása, amely ellensúlyozni tudja, hogy kevesebb autót lehet majd értékesíteni, és emellett az árakat is megfelelő áron kell tartani az új autók értékesítésében.

– Ha ezt nem lépjük meg, akkor nagy problémánk lesz az ügyfélkör nagyságával, és ha a vevők elfogynak, a vállalatok méretét is csökkenteni kell, akkor pedig a munkahelyek száma is csökken. Ezt próbáljuk elkerülni – mondta a Stellantis vezetője.

A magyarországi gyártókat nem fenyegeti a bezárás veszélye. A VW-csoporthoz tartozó Audi autógyárában többek között kisméretű konnektoros hibrid SUV-t gyártanak, amely rendkívül sikeres a piacon. A cég motorgyárában folyamatosan zajlik a fejlesztés és átállás az elektromos motorok és más részegységek előállítására.

A BMW debreceni gyára még épül, ez kedvező abból a szempontból, hogy a gyártástechnológiát az éppen aktuális stratégia szerint határozhatják meg.

A Mercedes kecskeméti gyárában kialakították a tisztán elektromos, a hibrid és a belsőégésű motorral hajtott gépkocsik gyártásának a képességét is. Mindez azt mutatja, hogy a Benz felkészült a közeli és a távolabbi jövő kihívásainak a fogadására is.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.