A kínai hatóságok komoly beavatkozást terveznek az Alipaynél, de Jack Ma, a vállalkozás fő tulajdonosa közben más fronton erősít, ahol talán a hatóságok támogatását is élvezi: az Alibaba komoly összeget fektet a DeepRoute.ai start-up cégbe, amely önvezető rendszereket készít különféle közúti járművekhez.
A társaság már most is üzemeltet önvezető taxikat, és flottáját bővíteni szeretné, emellett továbbfejlesztenék a technológiát. Középtávon fejlesztéseiket ki akarják terjeszteni a szállítmányozás területére is, elsősorban a városokon belüli szállítás céljára alkalmas közepes méretű teherautók piacán. Ezekhez a célokhoz szükséges a tőkeemelés, ezért von be a cég most befektetőket,
köztük az Alibabát, amely már eddig is érdekelt volt az iparágban,
miután részesedése van egy másik önvezető megoldásokat fejlesztő cégben, valamint az Xpeng elektromos autó gyártót is támogatja. Emellett van egy logisztikával foglalkozó részlege is, amely önvezető teherautók fejlesztését tervezi.
Az ázsiai országban már most is sok cég foglalkozik az önvezető autók fejlesztésével, az iparágban komoly verseny kezd kialakulni. A nagy cégek közül a Baidu és az Uberhez hasonlóan működő, utazás megosztásra szakosodott cég, a tőzsdén nemrég debütáló Didi is beszállt a fejlesztésbe.
Kérdés, hogy a kínai fejlesztők versenyképesek lesznek-e nyugati társaikkal, mindenekelőtt a Teslával szemben, amely nagy erőkkel fejleszti a teljesen önvezető megoldásokat, olyannyira, hogy legújabb és egyben eddigi legolcsóbb járművébe már nem is tervez kormánykereket beépíteni. A Tesla egyik célja az, hogy a kifejlesztett szoftvert eladja más gyártóknak is, akiknek ezáltal nem kell külön fejleszteni. A Teslának most már komoly presztízse is van, így a kihívónak vagy lényegesen jobb megoldással, vagy jóval kisebb árral kell előrukkolnia.
A kíni gyártók mindazonáltal
inkább az áruszállításban próbálnak áttörést elérni, elsősorban a városon belüli piacon.
Kínának sok nagyvárosa van, így óriási piacról van szól, és a városok levegőminőségének javítása elsődleges cél, ráadásul a városi közlekedésben gyorsabban terjedhetnek el az elektromos teherautók, mivel a töltési lehetőségek bőségesebbek, mint a távolsági szállítmányozásban.