A vasúton átjárható Európa jelképe, a Connecting Europe Express (CEE, Európát Összekötő Expressz) szeptember 2-án indult útnak Lisszabonból. Öthetes útja során
több mint száz városban áll meg – érintve Sopront és Budapestet is –, mielőtt október 7-én megérkezik Párizsba,
összekötve az Európai Tanács portugál, szlovén és francia elnökségét - tette közzé a HungRail.hu. Adina Vălean, az Európai Bizottság közlekedési biztosa a rendezvényről azt mondta, hogy a vasút formálta gazdag, közös történelmünket. Ugyanakkor a vasút Európa jövője is, az út az éghajlatváltozás mérsékléséhez és a világjárvány utáni gazdasági fellendüléshez, megvalósítva a szén-dioxid-semleges közlekedési ágazatot. Ezekben a hetekben a Connecting Europe Express gördülő konferenciává, laboratóriummá és nyilvános vitafórummá válik, arra keresve a választ, miként érhető el, hogy közlekedésre a vasutat válasszák az utasok és a vállalkozások. A jelenlegi helyzet ugyanis meglehetősen kiegyensúlyozatlan, személyszállítás tekintetében a
közúton a teljes forgalom több mint 90 százaléka zajlik, a vasút részaránya nem éri el a nyolc százalékot.
Áruforgalom tekintetében a közút teljesítménye 65, a vasúté 18 százalék. Van tehát hova fejlődnie a vasúti ágazatnak.
A Connecting Europe Express az Európai Bizottság és az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége (CER), az európai vasúttársaságok, pályahálózat-üzemeltetők és számos más uniós és helyi szintű partner együttműködésének eredménye. Az út során változatos rendezvényeket terveznek a vonat fogadására Európa vasútállomásain. A vasút szerelmesei követhetik a vonaton zajló vitákat és konferenciákat az EU infrastruktúra-politikájáról és a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) szerepéről, amelyeket az esemény weboldalán közvetítenek Lisszabonból, Bukarestből, Berlinből és Bettembourgból.
A vonat megáll Gdańskban is, ahol vasúti vezetők találkoznak a CER éves közgyűlésén, amelynek házigazdája a Lengyel Államvasutak (PKP). Andreas Matthä, a CER elnöke és az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) vezérigazgatója szerint a Connecting Europe Express bizonyíték az európai vasút éve sikerére, ugyanakkor rámutat az előttünk álló közös kihívásokra. A CER tagjai elkötelezettek az európai zöldmegállapodás sikeres megvalósítása mellett. Az erős európai vasúti ágazat létfontosságú az EU éghajlati céljainak eléréséhez.
Jelenleg azonban túl sok a technikai akadály a határokon átnyúló vasúti közlekedésben, és nagyon bonyolult az Európán belül határátlépéssel járó vonatok közlekedtetése.
Szerinte folytatni kell az árufuvarozás átcsoportosítását a közúti szállításról a vasútira, hatékony szolgáltatásokat kell nyújtani a napi ingázóknak, és ki kell terjeszteni a nemzetközi távolsági vasúti személyszállítást nappali és éjszakai szolgáltatásokkal.
A Connecting Europe Express megvalósulását az európai vasúti ágazat résztvevőinek együttműködése tette lehetővé. Európa eltérő nyomtávú vasútvonalai miatt a szerelvényt valójában három vonat alkotja, az ibériai széles, az európai normál és a balti, ugyancsak széles nyomtávra. A projekt ezzel is felhívja a figyelmet az európai vasúthálózat egyes részei közötti interoperabilitás hiányára. A szerelvény kocsijait Európa más-más vasúttársaságai biztosítják.
A MÁV vagonja a CINEA, valamint a Shift2Rail uniós technológiai fejlesztő ügynökségek együttműködésében megvalósuló mobil kiállításnak ad otthont.
Ez a vasút nyújtotta élményt fokozó számos technológia és innováció világába enged betekintést, valamint azt mutatja be, hogy az EU hogyan támogatja az infrastrukturális projekteket. A Connecting Europe Express ma délelőtt érkezik Sopronba, majd szeptember 19-én Budapestre a Keleti pályaudvarra.
Fotó: MTVA/Jászai Csaba