Az elektromos autóbuszok a nagyobb városok közösségi közlekedésének hatékony eszközei lehetnek, hiszen nem bocsátanak ki szennyező anyagot, csendesek és komfortosak, és olcsóbban fenntarthatók – hangoztatták szakemberek az elektromos járművek világnapja alkalmából rendezett háttérbeszélgetésen. Ugyanakkor
az üzemeltetés során számos olyan problémát meg kell oldani, ami a dízelmotoros járműveknél nem merült fel.
Egy akkumulátoros autóbusz tömege például lényegesen nagyobb, mint a hagyományos járműveké, ezért nagyobb terhelést jelent az egyébként sem túl jó állapotú hazai utaknak. Többek közt ez is elhangzott Rácz Zoltán, a Budapesti Közlekedési Központ osztályvezetőjének előadásában. Arra is felhívta a figyelmet, hogy a fővárosnak csaknem 1500 autóbusza van. Ha mindezeket elektromosra cserélnék, éjjelente elképzelhetetlenül meg lenne terhelve az elektromos hálózat. A szakember előadásában ismertette a lehetséges rövid távú előrelépés lehetőségeit az elektromos buszok elterjesztésében.

A meghívottak között jelen volt egy magyarországi elektromosbusz-gyártó cég is. Tankó Zoltán, az Ikarus Járműtechnika Kft. ügyvezetője előadásában azt mondta, hogy az elektromos járművek megjelenése a közösségi közlekedésben paradigmaváltozást kényszerít ki az üzemeltető és a járműgyártó oldaláról egyaránt. A hatékony és utasbarát működéshez az üzemeltető, a járműgyártó és a töltő-infrastruktúra telepítőjének összehangolt együttműködése szükséges. Ennek érdekében
az Ikarus hazai és külföldi egyetemekkel együttműködésben fejleszti kerekeken guruló számítógépeit, amelyek – mondta tréfásan az ügyvezető – mellesleg utasokat is szállítanak.
Az ABB 2010-ben lépett be az e-mobilitás piacára, és azóta több mint 85 országban több mint 400 ezer elektromos járműtöltőt, köztük több mint húszezer egyenáramú és 380 ezer váltóáramú töltőt értékesített – jegyezte meg Sárvári Tamás, a cég hazai leányvállalatának értékesítési vezetője. Az ABB fejlett technológiája a buszoknak a garázsban, illetve útközben végzett töltésére egyaránt alkalmas. Például rendelkeznek egy normál és az emeletes e-buszok automatizált töltéséhez használt töltési móddal, amely pantográf, mozgatható áramszedő segítségével csatlakoztatja a buszt a töltőállomásra. A végállomásokon jellemzően három-hat perc alatt végrehajtott töltés a szokásos körülmények között a járat következő szakaszának megtételéhez elegendő áramot biztosít a busz számára.