Az elektromos autóbuszok a nagyobb városok közösségi közlekedésének hatékony eszközei lehetnek, hiszen nem bocsátanak ki szennyező anyagot, csendesek és komfortosak, és olcsóbban fenntarthatók – hangoztatták szakemberek az elektromos járművek világnapja alkalmából rendezett háttérbeszélgetésen. Ugyanakkor
az üzemeltetés során számos olyan problémát meg kell oldani, ami a dízelmotoros járműveknél nem merült fel.
Egy akkumulátoros autóbusz tömege például lényegesen nagyobb, mint a hagyományos járműveké, ezért nagyobb terhelést jelent az egyébként sem túl jó állapotú hazai utaknak. Többek közt ez is elhangzott Rácz Zoltán, a Budapesti Közlekedési Központ osztályvezetőjének előadásában. Arra is felhívta a figyelmet, hogy a fővárosnak csaknem 1500 autóbusza van. Ha mindezeket elektromosra cserélnék, éjjelente elképzelhetetlenül meg lenne terhelve az elektromos hálózat. A szakember előadásában ismertette a lehetséges rövid távú előrelépés lehetőségeit az elektromos buszok elterjesztésében.
A meghívottak között jelen volt egy magyarországi elektromosbusz-gyártó cég is. Tankó Zoltán, az Ikarus Járműtechnika Kft. ügyvezetője előadásában azt mondta, hogy az elektromos járművek megjelenése a közösségi közlekedésben paradigmaváltozást kényszerít ki az üzemeltető és a járműgyártó oldaláról egyaránt. A hatékony és utasbarát működéshez az üzemeltető, a járműgyártó és a töltő-infrastruktúra telepítőjének összehangolt együttműködése szükséges. Ennek érdekében
az Ikarus hazai és külföldi egyetemekkel együttműködésben fejleszti kerekeken guruló számítógépeit, amelyek – mondta tréfásan az ügyvezető – mellesleg utasokat is szállítanak.
Az ABB 2010-ben lépett be az e-mobilitás piacára, és azóta több mint 85 országban több mint 400 ezer elektromos járműtöltőt, köztük több mint húszezer egyenáramú és 380 ezer váltóáramú töltőt értékesített – jegyezte meg Sárvári Tamás, a cég hazai leányvállalatának értékesítési vezetője. Az ABB fejlett technológiája a buszoknak a garázsban, illetve útközben végzett töltésére egyaránt alkalmas. Például rendelkeznek egy normál és az emeletes e-buszok automatizált töltéséhez használt töltési móddal, amely pantográf, mozgatható áramszedő segítségével csatlakoztatja a buszt a töltőállomásra. A végállomásokon jellemzően három-hat perc alatt végrehajtott töltés a szokásos körülmények között a járat következő szakaszának megtételéhez elegendő áramot biztosít a busz számára.
A rendezvényen Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára előadásában kifejtette, hogy
idehaza az összes szén-dioxid-kibocsátás ötödéért a közlekedési szektor, ezen belül pedig 98 százalékban a közúti közlekedés a felelős.
A klímaváltozás elleni küzdelem hívta életre a Zöld busz programot, aminek részeként tíz év alatt összesen 36 milliárd forintnyi támogatás biztosítja a helyi közösségi közlekedést ellátó önkormányzatok és közszolgáltatók számára elektromos autóbuszok vásárlását. Az eddigi tesztelések során egyértelművé vált: az e-buszok nemcsak nagy mértékben tehermentesítik a környezetet az emissziótól, de jóval költséghatékonyabbak is, mint dízel társaik.
Kérdésre válaszolva a szakemberek elmondták, hogy
amíg egy dízelmotoros autóbusz ára nyolcvan-száz millió forint, az elektromosok 250-300 millió között kaphatók meg. Utóbbiak ugyanakkor feleannyiért, kilométerenként hatvan forinttal olcsóbban üzemeltethetők, és egy év alatt hatvan tonna szén-dioxidot takarítanak meg egy dízelhez képest.
A villanybuszok hatótávja ugyanúgy erősen függ a külső hőmérséklettől, mint a villanyautóké: hűtés és fűtés nélkül 250-300 kilométert is megtesznek egyetlen töltéssel, de nagy hidegben akár a felére is csökkenhet ez a távolság.
Pénteken zárul az e-bike pályázat
Támogatja az elektromos biciklik vásárlását az Innovációs és Technológiai Minisztérium, kedvezményesen lehet hozzájutni a modern sporteszközökhöz november 5-ig vagy az egymilliárd forintos pályázati keret kimerüléséig. A támogatásra minden hónap elején, szakaszosan lehet pályázni, a következő pályázati időszak szeptember 10-én zárul. Magányszemélyként az igénylést bárki beadhatja, akinek van magyarországi lakóhelye. Egy személy legfeljebb egy sporteszközre, maximum egy pályázatot nyújthat be. Az érdeklődők kétféle – nyomatékszenzoros vagy pedálszenzoros – elektromos rásegítésű kerékpár közül választhatnak. A vásárlók 90–15o ezer forintnyi támogatást kaphatnak.
Borítókép: MTI/Filep István