A hivatal feladata a hatékony és fenntartható villamosenergia-piaci verseny előmozdítása. Jelentős piaci erő eljárást a hivatalnak abban az esetben kell lefolytatnia, ha olyan körülmény jut a tudomására, amely arra utal, hogy
a verseny valamely piacon azért nem kellően hatékony, mert az adott egyes piaci szereplők olyan erőfölénnyel bírnak,
amely alkalmas a versenyt akadályozó, korlátozó vagy torzító magatartás kifejtésére.
A MEKH részletes piacelemzése arra a következtetésre jutott, hogy a kiegyenlítő szabályozási piac részpiacai nagyon koncentráltak, a nagy szereplők olyan nagy piaci részesedéssel bírnak, amely lehetőséget ad erőfölényes árazásra. Mivel a piaci erőfölényes árazás kialakulásának lehetősége az érintett piac egészére fennáll, a hivatal a piac egészére vonatkozó kötelezést hozott, amit a piac működtetőjének, a Mavirnak kell implementálnia a vonatkozó piaci szabályok módosításával. A hivatal kötelezése az úgynevezett iparági határköltség-alapú árképzést írt elő, ami azt jelenti, hogy amikor a kötelezés aktiválásra kerül, a Mavir legfeljebb
az adott részpiacon legdrágábban működő technológia költségszintjénél nem magasabb árú ajánlatokat fogadhat be,
az ennél drágább ajánlatok árát is erre a szintre kell módosítania. Ezt a kötelezést azokban az órákban kell érvényesíteni, amikor az adott piacon magas a piaci koncentráció, és így fennáll az erőfölényes árazás lehetősége.
A hivatal egyben arról is döntött, hogy ha egy szabályozásienergia-szolgáltató költségei mégis meghaladnák a hivatal által meghatározott iparági határköltség nagyságát, akkor költségkompenzációs eljárásban igényelheti a teljes költsége megtérítését. Így a kötelezés minden piaci szereplő számára mindig biztosítja a költségek megtérülését, csak a piaci erőfölényes árazás lehetőségét korlátozza.
Borítókép: MTI/Sóki Tamás