Az Apple nemcsak a világ legnagyobb tőzsdei értékű cége, de a legnagyobb pénztermelő is: negyedéves árbevétele 83,36 milliárd dollár lett. Az elemzők ugyan ennél is többet, közel 85 milliárdot vártak, azonban így is éves szinten 29 százalékos növekedésről van szó. A vezérigazgató, Tim Cook szerint lett volna ez jóval több is, de
az alkatrészhiány hatmilliárddal csökkentette az elérhető összeget.
Az iPhone-eladásokból 39 milliárd dollár folyt be, ami 47 százalékkal több, mint egy évvel korábban, így panaszra nem lehet ok, noha az elemzői konszenzus ennél több, 41,5 milliárd volt. Szolgáltatásokból 18 milliárd dollár jött be, ez 25 százalékos növekedés, a laptop, azaz a Mac 9,18 milliárdot hozott, az iPad 8,25 milliárdot, az egyéb termékek 8,79 milliárdot.
A bruttó marzs 42,2 százalék lett, ami az jelzi, hogy nemcsak az árbevétel egyedülállóan magas, de ennek profithányada is. A nettó eredmény részvényenként 1,25 dollár volt, ami az egész cég szintjén 20,6 milliárdot jelent a negyedévre.
A cég még mindig az erőteljes növekedés szakaszában van lényegében minden termékével és szolgáltatásával. Az ütem a járvány hatására növekedett meg, viszont egyelőre nem csökken a termékek iránti lelkesedés, ráadásul megjelent az iPhone 13, de ez már csak a negyedév utolsó napjait befolyásolta, így hatása az év utolsó negyedévében lesz erős.
A részvény árazása annak ellenére nem mondható túlzottnak, hogy óriási emelkedés van mögötte az elmúlt években. P/E-hányadosa (a részvény ára osztva az egy részvényre jutó eredménnyel) 30 körüli, ami egy erősen növekedő cég esetében nem magas. A cég továbbra is egyedülálló pénzgyár, ráadásul a csiphiány miatt ki se tudta teljesen elégíteni a telefonok iránti keresletet, így ha az alkatrészhiány megszűnik, ez pótlólagos forgalmat jelenthet.
Az Amazon, mint másik óriáscég esetében egész más a helyzet. A cég magas értékét eddig sem támasztotta alá a nyereség, inkább a növekedési remények hatására vásároltak a befektetők csillagászatinak mondható árakon, esetenként 100 fölötti P/E-érték mellett. A kiskereskedelmi üzletágból, amiről eredetileg elhíresült a cég, nem lehet nagy profitmarzsot várni, még ha óriási is az árbevétel. A piacon nagy a verseny, jelentős költségek is vannak.
Ami a nagy nyereséget kezdte hozni – akárcsak a Microsoftnál –, az a felhőalapú üzletág volt. Most azonban a harmadik negyedév effektív csökkenést jelez a számokban, legalábbis a legfontosabb tétel, a nettó nyereség szintjén, ami felére esett a tavalyi adathoz képest: most 3,2 milliárd dollár lett, akkor 6,3 milliárd volt. Kétségtelen, hogy a cég figyelmeztetést adott ki korábban, hogy az áruellátási problémák és a munkaerőhiány gondot okozhat. Különösen aggasztó lehet a befektetőknek mindez akkor, amikor épp távozott a cég éléről annak ikonikus alapítója, Jeff Bezos, hogy több időt szentelhessen űrcégének.
Az árbevétel mindazonáltal gigantikus: 110 milliárd dollár lett, ami még az Apple számát is meghaladja, azonban az Amazonnál ez a szám csalóka, mivel webáruházként mások termékeit árulja, így ezek teljes eladási ára bekerül az árbevételbe, de ebből nagyon kevés az Amazon profitja, a pénz nagy részét elviszi az áruk beszerzési ára, míg például
az Apple saját gyártmányait árulja, nagy profitréssel.
A cég jelezte, hogy az említett problémák a jelenlegi negyedévben is fennállnak: szállítási és ellátási nehézségek, megnövekedett munkabérek, helyenként munkaerőhiány, ami a szállítást akadályozza. Olyan iparágban, ami eleve alacsony profitmarzzsal működik, az ilyen rendkívüli helyzet nagy kárt okoz, akár a teljes profitot is elviheti, sőt átmenetileg akár veszteséget is okozhat. A részvény négy százalékkal került lejjebb az eredményközlés után.