Jórészt azért nem vonzó Nagy-Britanniában a kamionsofőr-szakma, mert a közép- és kelet-európai uniós országokból érkező sofőrök hajlandók voltak rossz munkakörülmények között és alacsony bérezésért is dolgozni
– jelentette ki Boris Johnson brit miniszterelnök a kormányzó brit Konzervatív Párt éves kongresszusának kezdete előtt a BBC televízió műsorában. A kormányfő a távirati iroda tudósítása szerint
a brit közúti fuvarozóvállalatok évtizedekig nem fejlesztették a kamionos pihenőhelyeket, nem javították a munkakörülményeket és nem emelték a béreket. Ehelyett jórészt a keleti uniós tagországokból érkező, „nagyon keményen dolgozó” munkavállalókra hagyatkoztak, akik ilyen feltételekkel is hajlandók voltak elvégezni ezt a munkát, és ez az oka annak, hogy a kamionsofőr foglalkozás ezekkel a bérekkel és ilyen munkakörülmények közepette jelenleg nem vonzó.
Amint arról lapunk is beszámolt, Nagy-Britanniában a kamionsofőrök hiánya miatt súlyos fennakadások voltak elsősorban az üzemanyag-ellátásban, de érzékelhetők a logisztikai problémák a boltok élelmiszer-kínálatában is. Országszerte pánikszerű vásárlási roham kezdődött a benzinkutaknál, miután több nagy forgalmazó bejelentette, hogy kénytelen töltőállomásokat bezárni, mert a tartályautó-sofőrök krónikus hiánya miatt nem tudja teljes hálózatát folyamatosan ellátni üzemanyaggal. Az ország jelentős térségeiben azóta is folyamatosak a hosszú, esetenként több órás sorok a benzinkutaknál. A helyzet Londonban és Délkelet-Angliában a legrosszabb.
A brit belügyminisztérium szombati bejelentése szerint március végéig könnyített eljárással kaphatnak munkavállalási engedélyt azok az európai uniós kamionsofőrök, akik a súlyos üzemanyagellátási fennakadásokat okozó sofőrhiány enyhítésére meghirdetett program keretében érkeznek Nagy-Britanniába. A fuvarozói szakma érdekképviseleti szervezeteinek számításai szerint azonban a brit áruszállítási szektorból legalább százezer kamionsofőr hiányzik, elsősorban éppen azért, mert a brit EU-tagság megszűnése, a brexit óta rengeteg uniós munkavállaló távozott Nagy-Britanniából. A brit közúti áruszállítási szövetség (Road Haulage Association) legutóbbi becslése alapján csak az új munkavállalási szabályok januári életbe lépése óta harmincezer külföldi kamionsofőr hagyta el Nagy-Britanniát. Ennek ellenére Boris Johnson most kizárta annak lehetőségét, hogy a brit kormány tömegesen engedjen be külföldi munkavállalókat a kamionsofőr-hiány enyhítésére. – A jelenlegi helyzetből nem az kínálja a kiutat, hogy meghúzzuk az ellenőrizetlen bevándorlás feliratú emeltyűt, és hatalmas számban engedünk be embereket. Nincs visszatérés az ellenőrzés nélküli bevándorlással fenntartott, alacsony bérezésre és alacsony szakképesítésre épülő régi, bukott modellhez – jelentette ki.
A brit kormányfő néhány napon belül másodjára fejtette ki ezt a véleményét. a múlt hét elején, amikor – szintén a BBC-nek nyilatkozva – először szólalt meg személyesen az üzemanyag-ellátásban kialakult súlyos fennakadások ügyében, kijelentette: nem hiszi, hogy
az emberek ebben az országban ismét az ellenőrzés nélküli bevándorlással akarnának minden problémát megoldani.
– Ezzel már próbálkoztunk hosszú időn át, és ennek alacsony bérezésre, alacsony szakképzettségre építő hozzáállás lett a vége – tette hozzá.
Borítókép: Járművek állnak sorban üzemanyagért Fotó: MTI/AP/Jon Super